مشاوره برندینگ (برند سازی)

مشاوره برندینگ

منظور از برند در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایز کننده سازمان‌ها یا شرکت‌ها از یکدیگر است که معمولاً از نام، شعار، لوگو یا نماد، طرح و موارد دیگر تشکیل شده است. هر شخصی به منظور رونق دادن و شناساندن کسب و کار خود به دیگران به یک برند و برندسازی قوی و متمایز نیاز دارد چرا که یک برند نشاندهنده هویت، شغل و وجه تمایز شما با رقبایاتان است. مقاله حاضر  دستورالعمل‌های عملی برای ایجاد یک نام تجاری جدید یا بهبود یک نام تجاری موجود، البته با کمک مشاوره برندینگ را ارائه می‌دهد.

منظور از برندینگ و یا برند تجاری چیست؟

یک برند چیزی فراتر از یک نام، لوگو و شعار است. برند شما تنها چیزی است که وقتی مشتریان موجود و بالقوه به شما فکر می‌کنند به ذهنشان خطور می‌کند. برند شما به این سوال‌ که برای چه چیزی می‌خواهید شناخته شوید؟ در واقع برند شما شامل نظر و احساس مشتریان شما در مورد شما و چگونگی تشخیص و تجربه کسب و کار شما است. یک برند در کل از 2 عنصر تشکیل شده است:

  • ملموس (مانند اماکن، یونیفرم‌ها، کمپین‌ها)
  • ناملموس (مانند شهرت، خدمات، رفتار).

در تعریف برندسازی بایستی بگوییم که برندینگ ایده یا تصویر کلی شرکت شما است که با محصول شما مرتبط است و آن را به مشتریان می‌شناساند. همانطور که گفته شد یک برند ممکن است شامل نام، طرح ، لوگو و هر ویژگی دیگری که منحصر به شخصیت شرکت شماست باشد. برند شما که معرف محصول ارائه شده شما هستند معمولا روی محصولات و اطراف آن‌ها ظاهر می‌شوند و آن را از سایر محصولات مشابه در بازار متمایز می‌کنند.

اصول یک برندسازی قوی

برند به نوعی شما بیان خارجی فرهنگ درونی شماست. برای معتبر بودن نام تجاری‌تان، اعمال شما باید با گفتار شما مطابقت داشته باشند. یک برند قوی منحصر به فرد و مرتبط با کسب و کار است و به شما این امکان را می‌دهد که:

  • ارزش واقعی کسب و کار خود را بیان کنید.
  • وضوح و ثبات بیشتر برند را به ارمغان بیاورید.
  • کارکنان را حول یک هدف مشترک متحد کنید.

برند تجاری و شخصی

چه قصد برندسازی داشته باشید یا نداشته باشید، شما خود یک برند شخصی دارید. برای بسیاری از مشاغل، چهره برند بنیانگذار، مالک یا رهبر است. این مهم است که یک ارتباط طبیعی و منطقی بین تجارت و برند شخصی شما وجود داشته باشد.

برند شخصی شما ممکن است بخش بزرگی از دلیل انتخاب مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات ارائه شده در کسب و کار شما باشد، ولی برندسازی نیز از طرفی می‌تواند به اعتبار نام تجاری شما بیفزاید این به ویژه در صورتی که کسب و کاری را اداره می‌کنید که در آن مستقیماً با سهامداران خارجی درگیر هستید بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

چرا برندسازی مهم است؟

چرا برندسازی مهم است؟

یک برند منحصربه‌فرد می‌تواند با ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبایتان و کمک به جذب و حفظ مشتریان با هزینه‌ی بسیار کمتر، تأثیر زیادی بر سود شما داشته باشد. در تجارت الکترونیک، جایی که شرکت‌های جدید (و در نتیجه رقبای جدید) هر روز ظهور می‌کنند، یک برند تثبیت‌شده می‌تواند دارایی ارزشمندی در جذب مشتری و ایجاد سود باشد.

صرف نظر از اینکه زمان و تلاش خود را صرف ایجاد یک برند جذاب می‌کنید یا به هیچ وجه به آن توجه نمی‌کنید، کسب و کار شما همچنان یک نام تجاری دارد. با این حال، ممکن است کاملاً متفاوت از نحوه دیده شدن شما باشد. با برندسازی دقیق خود از طریق داستان‌ها، روابط، پیام‌های بازاریابی و دارایی‌های بصری، این فرصت را دارید که انتظارات مشتریان خود را شکل دهید و یک ارتباط منحصر به فرد ایجاد کنید که فراتر از رابطه خرید و فروش است.

نام تجاری خوب یک ترفند استراتژیک است، در حالی که بازاریابی تاکتیکی است. هنگامی که اهداف بالاتر را تعیین می‌کنید و وعده برند خود را به وضوح تعریف می‌کنید، می‌توانید شروع به ایجاد یک برنامه بازاریابی کنید که در جهت دستیابی به آن اهداف باشد.

اهمیت برندسازی در تجارت الکترونیک چیست؟

برندسازی فرآیند پیچیده‌ای است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، رویکرد حساب شده و استفاده از مشاوره برندینگ است. در حالت ایده‌آل، باید استراتژی‌های خود را قبل از راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود انجام دهید تا از کار معکوس برای همسو کردن فروشگاه خود با انتظارات مشتری پیشگیری کنید.

برای یک فروشگاه تجارت الکترونیک، یک نام تجاری قوی همچنین می‌تواند یک شبکه ایمنی باشد که از یک تجارت در برابر رقابت در قیمت محافظت می‌کند. بنابراین چگونه می‌خواهید یک نام تجاری برای یک فروشگاه آنلاین بسازید؟ در اینجا مراحل کلیدی در برندسازی تجارت الکترونیک برای شما آورده شده است:

مشتریان خود را درک کنید. برای برقراری ارتباط موثر، باید عناصری را که بر مشتریان هدف شما تأثیر می‌گذارند شناسایی کنید و بر روی استفاده از آنها تمرکز کنید. آنها چه چیزی دوست دارند؟ چه چیزی باعث انگیزه و جذب آنها می‌شود؟ آنها چه چیزی را در مورد برند شما دوست دارند؟

شخصیت برند خود را تعریف کنید. شخصیت برند شخصیت کسب و کار شما است که در آن تجربیات مشتری را ارائه خواهید کرد. این به شدت تحت تأثیر بینش‌هایی است که شما در مورد مشتریان هدف خود جمع آوری می‌کنید. چه لحن صدایی برای این مخاطب مناسب است؟ چه نوع زبانی بیشترین تأثیر را خواهد داشت؟ چه تصاویری توجه آنها را جلب خواهد کرد. تمامی این موارد را در جلسات مشاوره برندینگ به خوبی آموزش خواهید دید.

قول برند خود را متبلور کنید. وعده نهایی که به مشتریان خود می‌دهید چیست؟ چگونه محصولات/خدمات شما زندگی آنها را بهتر می‌کند؟ چگونه می‌خواهید به این وعده عمل کنید؟ 66 درصد از مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند شفافیت یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های یک برند است.

دارایی‌های بصری خود را کامل کنید. خریداران آنلاین این شرایط را ندارند که محصولاتی را که می‌خرند لمس کنند و احساس کنند، بنابراین تجربه بصری بسیار مهم است. دارایی‌های بصری یک برند همه عناصر رو به جلو هستند، مانند طراحی سایت، فونت‌ها و تایپوگرافی، پالت رنگ، طرح‌های لوگو و تبلیغات و همچنین تجربه بسته‌بندی و جعبه گشایی که ایجاد می‌کنید.

این یک ابزار قدرتمند برای برندسازی است که زمانی به اوج خود می‌رسد که تمام قسمت‌های مختلف هماهنگ باشند و هماهنگ کار کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک رنگ امضا به یاد ماندنی، شانس شناسایی برند شما توسط مشتریان را تا 80 درصد افزایش می‌دهد.

تجربه مشتری را اصلاح کنید. اگر چه شما کنترل کمی روی اینکه در نهایت مشتریانتان چه احساسی در مورد نام تجاری شما خواهند داشت، دارید، با اینحال باید تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که هر تعامل و نقطه تماسی که با مشتریانتان دارید با وعده‌های برندتان همسو بوده و از دستورالعمل‌های آن پیروی می‌کند.

قدردانی خود را نشان دهید. چیزی به سادگی تشکر از مشتریان وفادارتان می‌تواند به تقویت تصویر برند شما کمک کند. با اجرای برنامه‌های وفاداری یا تبلیغات ویژه، ارائه هدایای رایگان گاه‌به‌گاه یا افزایش تخفیف، قدردانی خود را نشان دهید. این یک راه مطمئن برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان و انسانی کردن برند شما است.

یک ممیزی برند انجام دهید

اگر یک برند موجود دارید، می‌توانید یک بررسی سلامت برند انجام دهید. با یک قدم به عقب و نگاه کردن به تصویر بزرگ، می‌توانید چیزهای زیادی در مورد برند و مشتریان خود بیاموزید. ممیزی مسائل زیر را در برند شما ارزیابی می‌کند:

  • عملکرد شما از دیدگاه مشتری
  • موقعیت‌تان نسبت به رقبای مختلف

این راهی است برای مشاهده اینکه چگونه برندی که قصد طرح‌ریزی آن را دارید با برندی که در واقع ارائه می‌کنید مطابقت دارد. می‌توانید یک رسیدگی یا ممیزی نام تجاری خود را در تیم خود تکمیل کنید یا با کمک یک مشاوره برندینگ از دیدگاه یک فرد خارج از تیم خود برندتان را مورد بررسی قرار دهید.

اجزای یک استراتژی برند

اجزای یک استراتژی برند چیست؟

اجزای اصلی استراتژی برند عبارتند از:

هدف

اولین قدم در یک برندسازی موفق، درک هدف سازمان است. در حالی که اکثر کسب‌وکارها عملکرد مالی را در تحلیل خود اولویت‌بندی می‌کنند، تمرکز باید بر ارزشی باشد که کسب‌وکار می‌خواهد به مشتریان ارائه دهد. پرسیدن سوالاتی مانند "چگونه محصولات ما به حل مشکلات مشتریان ما کمک می‌کند؟" می‌تواند به کسب و کار کمک کند تا هدف خود را بیان کرده و خود را از رقبا متمایز کند.

مشتریان تمایل دارند ارتباط قوی‌تری با یک برند با هدفی بزرگ‌تر از کسب سود ایجاد کنند. به عنوان مثال، چشم‌انداز اپل این است که بهترین تجربه کاربری را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد و نه فقط فروش الکترونیک و نرم افزارهای کامپیوتری. چنین رویکردی برای مشتریان فعلی و بالقوه اپل جذاب است زیرا نشان‌دهنده تعهد این شرکت به ارائه ارزش بیشتر فراتر از معامله فروش است.

 سازگاری

سازگاری در برندسازی شامل ارزیابی تمام فعالیت‌های کسب و کار و تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا فعالیت‌ها با تصویر ارائه شده به جهان مطابقت دارند یا خیر است. کسب و کار باید هویتی سازگار و آشنا به مشتریان خود ارائه دهد. به عنوان مثال، تمام عکس‌ها و ویدیوهای موجود در صفحات شبکه‌های اجتماعی شرکت باید پیامی منسجم ارائه کنند و هیچ یک از پیام‌ها نباید برای مخاطب گیج‌کننده باشد. سازگاری در واقع فراتر از لوگوی شرکت است و شامل جنبه‌های کلیدی مانند سبک فونت، رنگ‌ها، تصاویر و سبک زبان است. سازگاری باعث می‌شود مشتریان به راحتی برند را تشخیص دهند.

یکی از راه‌های اطمینان از سازگاری پیام ارائه شده به مشتریان، ایجاد یک شیوه یا سبک راهنمای است. سبک راهنمای اطلاعاتی را در مورد هر جنبه‌ای از کسب و کار، از صدای مقاله گرفته تا استفاده از لوگوی شرکت به صورت آنلاین، طرح رنگ، و همچنین نحوه قرار دادن محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهد. رعایت دستورالعمل‌ها می‌تواند به تقویت پیام‌ها و اهداف برند برای همه سهامداران شرکت کمک کند.

احساس

انسان‌ها تمایل ذاتی به ایجاد روابط دارند. یک کسب و کار می‌تواند احساسات بازار هدف خود را با یافتن راهی برای ارتباط با آنها در سطح عمیق‌تر لمس کند. به عنوان مثال، اپل نیاز مشتریان خود را به اجتماعی بودن و تعلق به یک «گروه» تشخیص می‌دهد و از چنین نیازی در استراتژی برندسازی خود استفاده می‌کند.

اپل از احساسات برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان استفاده می‌کند، که توضیح می‌دهد که چرا مشتریان مایلند روزها منتظر بمانند و ساعت‌ها صف بکشند تا جدیدترین آیفون را دریافت کنند. علاوه بر این، این شرکت همچنین جامعه‌ای را ایجاد می‌کند که در آن مشتریانش می‌توانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، سؤال بپرسند و آخرین محصولاتی را که روی آنها کار می‌کند به صورت به‌روزرسانی شده دریافت کنند.

مشارکت کارکنان

کارمندان علیرغم اینکه بخش مهمی از فرآیند برندسازی هستند ولی از منزوی‌ترین افراد در فضای کسب و کار هستند. کارکنان افرادی هستند که هویت شرکت را در عملیات روزمره نشان می‌دهند و باید در مدیریت صحیح ارتباطات با مشتریان به خوبی آگاه باشند. یکی از راه‌های بهره‌برداری از پتانسیل کارکنان برای برندسازی، آموزش هویت برند به آن‌ها است. این شرکت می‌تواند جلسات آموزشی و کارگاه‌هایی ترتیب دهد که در آن به کارکنانشان آموزش می‌دهند چگونه از صدای برند با موفقیت در صفحات رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنند.

راه دیگر برای تشویق مشارکت کارکنان در فرآیند برندسازی، ارائه منابع و ابزارهای عملی است که کارکنان بتوانند از آنها برای ایجاد محتوای احساسی استفاده کنند که بین مشتریان فعلی و بالقوه توزیع شود.

در نهایت اینکه، به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت: یک محصول چیزی است که شما می‌فروشید، یک نام تجاری تصویر درک شده از محصولی است که می‌فروشید، و برندسازی استراتژی ایجاد آن تصویر است.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا درک واضح‌تری از معنای برندسازی داشته باشید. ما در شرکت جاب تیم آماده‌ایم تا تمامی خدمات مربوط به برندسازی و نیز مشاروه برندینگ را برای شما سروران گرامی به بهترین شکل ارائه دهیم. اگر نظر یا پیشنهادی برای بهبود مقاله و کار ما  دارید، لطفاً نظرات خود را در قسمت نظرات درج کنید.