آموزش دیسکاور گوگل (discover google)

گوگل دیسکاور چیست؟
سرفصل های تخصصی دوره
  • قوانین و جریمه های discover google

    قفل شده
    00:02:30
  • چه سایتهایی وارد دیسکاور خواهند شد؟

    قفل شده
    00:02:40
  • عمر و ماندگاری در نتایج چگونه است؟

    قفل شده
    00:01:43
  • مثال از موجودیت های هدف به زبان ساده و عملی

    قفل شده
    00:02:15
  • احتمال نمایش در دیسکاور رو با این روش ها افزایش بدیم

    قفل شده
    00:02:40
  • 3 روش یافتن موضوعات خوب و مورد علاقه کاربران

    قفل شده
    00:02:53
  • 12 راه حل افزایش ترافیک بیشتر سایت با دیسکاور گوگل

    قفل شده
    00:08:19

گوگل دیسکاور چیست؟ گوگل دیسکاور (به انگلیسی: Google Discover) محتوای مرتبط با علایق شما را براساس فعالیت در وب و برنامه های متصل به وب نشان می دهد درواقع کمک می کند آخرین اتفاقات در مورد علاقمندی های خود را به سرعت و بدون نیاز به جستجو دریافت کنید. Discover فقط در مرورگر تلفن های همراه (موبایل) به صورت شخصی سازی شده نمایش داده می شود.

ویژگی Google Discover را می توانید برای مرورگر خود روشن یا خاموش کنید تا نتایج dis را مشاهده نکنید.

google دیسکاور یک معجزه از لحاظ ترافیک ورودی موقت برای سایت های خبری و وبلاگی است. استفاده مقطعی از ترند ها یا علایق کاربران برای ورودی از این طریق می تواند به بهبود رتبه های کلی سایت نیز کمک کند.

بسیاری از کارشناسان حوزه سئو از دیسکاور بعنوان یک منبع راحت و ساده برای دیده شدن استفاده می کنند. دقت کنید که این ورودی ربطی به ورودی ارگانیک سایت شما از طریق جستجو ندارد.

بیشتر موضوعاتی که وارد discover گوگل می شوند بعنوان محتوای زرد شناخته می شوند (اگر درصدی حساب کنیم الان حدود 30 درصد محتوا واقعا زرد محسوب می شود ولی گوگل در آپدیت های متوالی بسیاری از این نقص هارو حل کرد).

سعی بر این است که آموزش گوگل دیسکاور به صورت کامل باشد تا نیاز آموزشی در این باره در زبان فارسی کامل پوشش داده شود.

معنی دیسکاور : به معنای یافتن یا به دست آوردن دانش یا آگاهی از چیزی است.

تقریبا از اواخر مرداد 1402 گزارشاتی مبنی بر عدم نمایش بیشتر خبرها و اطلاعات جدید در دیسکاور گوگل به دست ما رسید برای همین این موضوع رو بررسی کردیم و داده های مختلفی شامل این بررسی شد برخی از داده های بررسی شده به شرح ذیل است:

  1. بررسی google discover با آی پی های مختلف
  2. مطالعه آخرین اخبار این ویژگی در سایت های گوگل و ...
  3. بررسی دلایل مختلف اعضا انجمن سئو در مورد موضوع دیسکاور
  4. استفاده از تحقیقات دیگر دوستان
  5. بررسی دقیق عناوینی که قبلا در این بخش نمایش داده می شدند و الان دیگر این نوع عناوین نمایشی ندارند.
  6. بررسی عناوین بهتر در موضوعات مختلف که در دیسکاور google نمایش داده می شوند.

گوگل دیسگاور در 24 سپتامبر 2018 بعنوان یک نسخه آپدیتی از فید گوگل معرفی شد.

آموزش گوگل دیسکاور

آموزش گوگل دیسکاور (discover google) شامل موارد متعددی از معنی تا نحوه ورود به این بخش است که ما در این مبحث سعی کرده ایم در مورد محتوای خطرناک، حداقل های لازم برای ورود به dis، نحوه گزارش گیری و نکته های خاص این موضوع صحبت کنیم.

این آموزش در زبان فارسی کاملترین مبحث دیسکاور می باشد. و آپدیت های لازم نیز برای این آموزش اضافه خواهد شد. یکی از نکات در این مبحث امکان پرسش و پاسخ است که می توانید داشته باشید تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخ مناسب برای شما ارسال کنند.

دوره گوگل دیسکاور

دوره گوگل دیسکاور فعلا به صورت حضوری و آنلاین توسط جاب تیم اجرا می شود در این دوره متخصصان ما شرایط لازم برای ورود به dis گوگل، یافتن علایق مخاطبین و ... را مختص سایت خود شما آموزش می دهند. برای شرکت در دوره می توانید از طریق واتساپ یا شماره های موجود در سایت با ما ارتباط بگیرید.

دیسکاور گوگل چه محتواهایی را نشان نمی دهد؟

گوگل در داکیومنت خود برای دیسکاور گوگل اعلام کرده است که محتواهایی با مضامین ذیل شانس خود برای نمایش را از دست خواهند داد:

  1. محتوای خطرناک
  2. شیوه های فریبنده
  3. محتوای آزاردهنده
  4. محتوای نفرت انگیز
  5. رسانه های دستکاری شده
  6. محتوای پزشکی
  7. محتوای صریح جنسی
  8. محتوای تروریستی
  9. خشونت و آزار
  10. زبان رکیک و ناسزا

گوگل دیسکاور براساس علایق کاربره نه نیازمندی کاربر! پس محتوایی تولید کنید که شامل علایق کاربر باشه و بعد از چند هفته با تغییر به نیازمندی کاربری تبدیل کنید

دقت کنید در مهرماه 1402 گوگل اعلام کرده که ویژگی دیسکاور گوگل رو داره برای حالت دسکتاپ هم امتحان میکنه.

استاد دوره
بهزاد میرزازاده
مسیر درست با پرسش های درست ساخته می شود

مشاهده تمام مطالب مدرس

ثبت نام دوره
تعداد جلسات : 8
مدت زمان دوره : 00:25:04
نوع دوره : آنلاین
قیمت :
200,000 75 %
55,000 تومان
مالیات : بله

تفاوت گوگل دیسکاور با جستجوی عادی کاربران در گوگل

جسجو یعنی کاربر شما یک عبارت را در باکس جستجوی مرورگر خود وارد کرده و از طریق گوگل به نتایجی مفید می رسد اما discover گوگل محتوا را براساس الگوریتم های گوگل و مواردی که دقیقا با علایق کاربر مطابقت دارد نمایش می دهد.

گوگل دیسکاور یک فید است که همیشه در حال آپدیت براساس علاقمندی شماست و سعی میکند محتوایی را برای شما نمایش دهد که جزو علاقمندی های شماست دقت کنید که این ابزار حتی محتواهای قدیمی در سراسر وب را نیز تحلیل می کند و فقط مختص محتواهای جدید منتشر شده نیست.

تفاوت گوگل دیسکاور با جستجوی عادی کاربران در گوگل

گوگل در داکیومنت دیسکاور صراحتا این جمله رو بیان کرده: "ما همیشه در حال بهبود Discover هستیم تا محتوای شخصی و مفید را به کاربران ارائه دهیم. با توجه به ماهیت بی‌نظیر Discover، ترافیک Discover در مقایسه با Search کمتر قابل پیش‌بینی یا قابل اعتماد است و به عنوان مکمل برای ترافیک جستجوی شما در نظر گرفته می‌شود. کار مداوم ما برای بهبود تجربه کاربری Discover به این معنی است که سایت‌ها ممکن است تغییراتی را در ترافیک خود مشاهده کنند که به کیفیت یا تعداد دفعات انتشار محتوایشان مرتبط نیست."

دیسکاور دقیقا شبیه به اکسپلور اینستاگرام است! اما با کمی تفاوت که فقط علاقمندی دخیل است و نیاز به لایک و کامنت ندارد و بجای این موارد تجربه کاربری بیشتر دخیل خواهد بود.

نحوه نمایش در دیسکاور گوگل (Google Discover)

Discover صراحتا اعلام می کند که اگر محتوای شما با قوانین محتوای دیسکاور مطابقت داشته باشد به طور خودکار جزو منتخبین نمایش در discover خواهید بود پس عملا نیازی به تگ خاص یا اسکیمای خاصی برای این مورد ندارید دقت کنید منتخب بودن دلیل بر ظاهر شدن برای همه نیست!

اگر سعی کنید محتوایی که قوانین گوگل را رعایت نکرده وارد دیسکاور گوگل کنید از طریق سرچ کنسول به شما اخطار داده خواهد شد و باید سریعا محتوای خود را اصلاح کنید.

چه مواردی احتمال نمایش در دیسکاور گوگل را افزایش می دهند؟

  1. محتوای شما باید عنوان داشته باشد به صورتی که تبلیغاتی نیز نباشد (title)
  2. تصاویر جذاب و با کیفیت بالا در محتوای خود قرار دهید محدودیت تصاویر داخل محتوا وجود ندارد تصاویر با کیفیت یعنی رزولیشن بالا و با حداقل عرض 1200 پیکسل. دقت داشته باشید حتما متای max-image-preview:large را برای صفحه خود فعال کنید استفاده از لوگوی سایت یا تصویر پیشفرض سایت شما را از منتخبین دیسکاور خارج خواهد کرد
    مثال کامل از متا : <meta name="robots" content="max-snippet:160, max-image-preview:large">
  3. ار تکینک های اغراق، گمراه کردن و ... برای جذاب نشان دادن استفاده نکنید! همچنین محتوا باید شامل اطلاعات مهم باشد.
  4. از فریب دادن و محتوایی که خشم یا موجب تحریک کاربران می شود استفاده نکنید!
  5. محتوایی را برای کاربر آماده کنید که امروزه ترند شده و نیاز کاربر را برطرف می کند

دقت کنید موارد بالا الزام هم نیست گاهی محتوایی حتی بدون تصویر هم امکان نمایش دارد بنا بر دلایلی مثل فقر محتوایی رقبا در موضوع ترند شده.

محتوایی که قوانین safe search گوگل را رعایت نکند وارد دیسکاور نخواهد شد و بهتر است تولید محتوایی یکتا و منحصر بفرد در مورد موضوعی مناسب و ترند شده داشته باشید.

چطور وارد دیسکاور گوگل شویم؟

در نظر داشته باشید که کاربران گوگل دیسکاور بر خلاف کاربران موتورهای جست و جو حضور فعال ندارند. یعنی اگر کاربری توسط کلیک در این بخش وارد صفحه شما شده است جست و جویی انجام نداده است بلکه توسط پیشنهاد گوگل (در مرورگر کروم) با این صفحه شما آشنا شده است.

یکی از دلایلی که باید در Google Discover صفحات ما نمایش داده شود، پتانسیل بالای این سرویس است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید ممکن است صفحاتی در سایت شما وجود داشته باشند که در نتایج جست و جو تعداد impression و click بالایی نداشته باشند اما به لطف دیسکاور گوگل، همان صفحه ترافیک بسیار زیادی برای سایت شما دریافت کند.

چگونه وارد دیسکاور گوگل شویم؟

چه محتوایی قابلیت نمایش در دیسکاور گوگل را دارد؟

دقیقا مشخص نیست که گوگل از چه سیگنال و الگوریتم هایی برای نمایش یک موضوع برای مخاطب استفاده می کند پس دقیقا مشخص شدن محتوای مفید براساس تجربه کاربری خود شما می تواند به دست آید. و با توجه به این موضوع مواردی در دیسکاور قابل نمایش هستند که توصیه های گوگل رو رعایت کرده و محتوای مفید، قابل اعتماد و در اولویت مردم را تولید کند.

چه محتوایی قابلیت نمایش در دیسکاور گوگل را دارد؟

چند نمونه محتوای دیسکاوری

از دید خود بنده هر آموزشی باید عملگرا باشه برای همین در این مقاله تصمیم گرفتم چند نمونه عنوان که در دیسکاور با موضوع پروژکتور وجود دارد را برای عملگرایی بیشتر عنوان کنم:

  1. این پروژکتور، نمایشگری لمسی در کف دست شما قرار می دهد
  2. معرفی بهترین ویدیو پروژکتورهای خانگی در ایران
  3. این پروژکتور، دیوار خانه شما را به مانیتور 150 اینچ 4K تبدیل می کند

نمونه محتوای دیسکاور در زمینه انیمیشن:

  1. تاریخ انتشار اتک آن تایتان مشخص شد.
  2. فصل دوم انیمه جوجیتسو به زودی پخش خواهد شد.
  3. قسمت 5 انیمه جنون شکم چه امتیازی گرفت؟
  4. 5 تا از انیمه های فایت مرموز

نمونه محتوا دیسکاور در زمینه سئو:

  1. 10 نکته مخفی سئو از زبان اساتید
  2. بهترین ابزارهای هوش مصنوعی سئو
  3. آپدیت مخفیانه گوگل برای سئو
  4. استخدام سئو کار در این شرکت
  5. 10 سوال مهم نمونه مصاحبه سئو

چرا مثل قبل مطالب در دیسکاور گوگل نشان داده نمی شود؟

تا مدتی قبل کافی بود مواردی مثل تصویر با کیفیت، محتوای مناسب و نوشتن یک عنوان به صورت عددی مثل: "10 روش" یا نوشتن موارد "ترین" مثل: برترین، بهترین، آخرین و ... در عنوان خود قرار دهید تا وارد دیسکاور می شدید ولی گوگل طی آپدیت های متوالی متوجه شد که این روش ها بیشتر گمراه کردن کاربر رو دنبال می کردن برای همین خود محتوا رو نیز باید مفید و نزدیکترین حالت ممکن برای کاربر انتخاب کند تا در بخش dis نمایش دهد

آیا سرعت لود سایت در دیسکاور گوگل تاثیری دارد؟

این رو به صورت تجربی عرض میکنم که بیشتر سرورهای ما داخل ایران قرار دارند و طبیعیه که گاهی با خطاهایی مواجه میشیم اما در کل سرعت یکی از فاکتورها میتونه باشه گرچه گوگل صراحتا اعلام نکرده ولی اینکه حالت amp رو برای دیسکاور میپسنده یکی از موارد و احتمالات اهمیت فاکتور سرعت هستش! سعی کنید از cdn برای حل مشکل سرور داخلی استفاده کنید.

چرا صفحات تبلیغاتی شانس کمتری برای مشاهده شدن در دیسکاور گوگل دارند؟

بسیاری از سایتها سعی میکنن با عناوین جذاب مخاطب را وارد سایت خود کرده و تبلیغات محصول یا خدماتی را انجام دهند که از دید خط مشی گوگل به نوعی گول زدن و گمراه کردن محصوب می شود برای همین این نوع سایت ها بعد از مدتی جریمه الگوریتمی شده و محتواها به راحتی در دیسکاور نمایش داده نخواهند شد.

حداکثر مدت زمان نمایش یک محتوا در دیسکاور چقدره؟

هر محتوا می تواند 24 الی 72 ساعت در دیسکاور قرار گیرد اما محتوهای بسیار مفید و ترند روز می تواند مدت زمان زمان بیشتری نیز در این بخش برای کاربران علاقمند نمایش داده شود دقت کنید زمان دقیقی تا به الان مشخص نشده ولی حالت 24 ساعت برای بیشتر محتوا ها بوده است.

در دیسکاور گوگل کلمه کلیدی نمی توان تارگت کرد!

در دیسکاور گوگل کلمه کلیدی نمی توان تارگت کرد

در سئو شما اول کیوورد ریسرچ انجام و براساس همین کیووردهای بدست آمده استراتژی سئو برای بهینه سازی و نتیجه گرفته صفحه با کلمه مورد نظر را دارید

اما در دیسکاور گوگل از این خبر ها نیست...

شما به جای مفهوم کیوورد باید با مفاهیم جدید مانند، Entity، Topic، Interests، Source و Language آشنا باشید.

هر یک از مفاهیم بالا می تواند نقش بسیار مهمی در نمایش شما در discover ایفا کند. اگر با این مفاهیم آشنا شوید متوجه می شوید که چطور می توان صفحات خودمان را برای نمایش در دیسکاور گوگل تارگت کنیم.

Entity در دیسکاور گوگل

entity در اینجا یعنی موجودیت را دارد و موجودیت هایی هستند که بتوانند به صورت منحصر به فرد توسط کاربران و افراد شناسایی شوند. مثلا شهر، یک Entity نیست اما "شهر شیراز"  یک Entity است. یا عبارت "الگوریتم" یک Entity نیست اما عبارت "الگوریتم پنگوئن" یک Entity محسوب می گردد. برای درک entity ها در دیسکاور گوگل بهتر است درس فلوچارت در برنامه نویسی را مطالعه کنید.

لازم به ذکر است تعداد Entity ها به طور دقیق و کامل مشخص نیست و ما می توانیم به صورت تجربی برخی از Entity هایی که شناخته شده تر هستند را بررسی کنیم.

برخی از Entity ها برای google discover:

  1. مکان
  2. زمان
  3. اشخاص
  4. رویداد
  5. مفاهیم
  6. اشیاء
  7. سازمان ها
  8. محصول
  9. گیاهان

باید بدانید موجودیت ها محدودیت ندارند و نمیتوانید آن ها را به چند دسته کلی تقسیم بندی کنید. و بنابر هر مساله ای می توانند متفاوت باشند در ادامه مفهوم Entity در دیسکاور را با مثال می بینید تا درک بهتری از این موضوع داشته باشید.

موجودیت مکان:

مثال: تهران، برج میلاد، میدان هفت تیر و ...

Entity افراد:

مثال: محمدرضا شجریان، بهزاد میرزازاده، نیکول کیدمن، بیل گیتس، استیو جابز و ...

Entity اشیاء:

مثال: آیفون 14 پرومکس، دنا پلاس، آیپد و ...

Entity رویدادها:

مثال: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رویداد سئو، 27 امین رویداد برنامه نویسی، نمایشگاه کتاب تهران و ...

Entity مفاهیم:

مثال: عشق، برابری، صلح، شادی و ...

Entity سازمان ها:

مثال: سازمان ملل متحد، گوگل، اپل، مایکروسافت، سازمان بهداشت جهانی، جاب تیم و ...

این موارد براساس دانش و سطح خود شما می تواند متفاوت باشد حتی براساس نوع جغرافیا نیز تفاوت های بسیار زیادی دیده می شود.

Topic(موضوعات)ها در گوگل دیسکاور:

دیسکاور گوگل با استفاده از موضوعات یا تاپیک ها علاقه مندی کاربران را شناسایی می کند. (البته در نسخه جدید برای کشورهایی حالت فالووینگ ایجاد شده و همچنین می توانید برخی از علاقه مندی های خودتون رو از دید گوگل مخفی کنید) به طور مثال اگر در گوگل عباراتی مانند استخدام برنامه نویس، لاراول، سئو و ... را جست و جو کنید، گوگل متوجه می شود شما به موضوع یا Topic کسب و کار علاقه مند هستید. و موضوعاتی در همین سبک برای شما نمایش خواهد داد یک مثال دیگر از Topic سرگرمی می تواند انیمه، فیلم های اکشن، سریال ها و ... باشد که Discover شما شامل موضوعات سرگرمی خواهد بود.

موضوعات در گوگل دیسکاور

برخی از topic ها در google discover:

  1. اقتصاد
  2. اخبار
  3. سرگرمی
  4. ورزشی
  5. گردشگری
  6. علمی
  7. سبک زندگی

تاپیک ها می توانند بسیار متنوع و ریزتر شوند 

شایان ذکر است هر تاپیک می تواند شامل هزاران Entity باشد. به طور مثال یک فیلم و نویسنده فیلم دو Entity جدا هستند اما هر دو در تاپیک سرگرمی هستند.

گاهی اوقات ممکن است یکی از اینفلوئنسر مصاحبه ای داشته باشد که در این مصاحبه به قیمت ماشین هم اشاره کند. در این هنگام دیگر نام این اینفلوئنسر فقط در تاپیک سرگرمی نیست و می تواند در تاپیک اقتصاد نیز قرار گیرد.

در نهایت گوگل با در نظر گرفتن علاقه مندی های شما (Interests)، Entity ها و Topic ها و بخش فالووینگ صفحاتی را به شما پیشنهاد می دهد.

Interests در گوگل دیسکاور:

این عبارت در واقع مختص به هر فردی کاملا متفاوت است و هر نفر می تواند با توجه به علایق و سلیقه خود نتایج کاملا متفاوتی در دیسکاور گوگل داشته باشد. در نظر داشته باشید که شما باید علاقه مندی کاربران خود را به خوبی شناسایی کنید. دقت کنید حتی نوع براساس زبان جستجوی شما نیز متفاوت است مثلا برای خود بنده نصف مطالب بخاطر جستجوی انگلیسی نتایج انگلیسی هستند پس حتی نوع جستجو و آی پی شما هم می تواند تاثیر داشته باشد.

Source یا برند در دیسکاور گوگل:

منبع مقاله یا خبر همان Source (برند) است که در دیسکاور گوگل به کاربران نمایش داده می شود. در نظر داشته باشید که به هر میزان گوگل به Source یا برند سایت شما بیشتر اعتماد کند، احتمال نمایش شما در نتایج جست و جو بیشتر خواهد شد.

سه مثلث Entity، Interests و Topic برای حضور در دیسکاور

قبل از اینکه دست به قلم شوید بهتر است بفهمید چه موضوعاتی برای مخاطبین شما جذاب هستند. در نظر داشته باشید که ممکن است سایت شما همزمان چند موضوع یا topic را شامل شود. (مثل فروش قاب گوشی، فروش دستبند ساعت و ..) پوشش دادن تمامی این موضوعات که در راستای Entity های مرتبط به سایت شما هستند می توانند شانس حضور شما در دیسکاور گوگل را افزایش دهد.

به طور مثال مقاله زیر از سایت روزیاتو است که در بخش dis برای من نمایش داده شد:

تریلر و پوستر انیمه سریالی Solo Leveling

در عنوان بالا نام انیمه "Solo Leveling" یک Entity و Topic آن حوزه فیلم و سریال است. همچنین Interest کاربر که من باشم، علاقه مند به انیمه هست.

یافتن علایق کاربران برای دیسکاور

  1. استفاده از سرچ کنسول: از تولید محتوای بی هدف دوری کنید. اگر به اطلاعات سرچ کنسول دسترسی دارید می توانید به راحتی با استفاده از فیلتر کردن داده ها در بازه های زمانی کوتاه تر مثلا یک هفته، متوجه شوید که جست و جو کاربران در هفته گذشته به چه شکل بوده و به چه سمتی در حرکت است. با یافتن این کوئری ها می توانید Entity مورد نظر برای تارگت کردن را بیابید.
  2. استفاده از گوگل ترندز: شما می توانید به منظور یافتن ترندز های اخیر از سایت گوگل ترندز استفاده کنید. استفاده از این ابزار برای یافتن هدف مقالات بعدی شما برای دیسکاور گوگل مفید است.
  3. استفاده از داده های خود Google Discover: می توانید Entity ها و موضوعاتی که توانستند در discover شانس حضور داشته باشند را بررسی کنید و با توجه به آن ها علایق و سلایق کاربران خود را بیابید. به عبارت دیگر، رقبای خود را بررسی کنید و ببینید با چه Entityهایی توانستند در آن نمایش داده شوند. در نظر داشته باشید لزوما نمایش یک محتوای رقیب در این مقوله دلیل بر این نیست که Entity آن برای حوزه شما مناسب است. بهتر است قبل از تارگت کردن Entity، از ارتباط آن با سایت خود مطمئن شوید.(به طور مثال شاید سایت رقیب شما با Entity زبان برنامه نویسی PHP در دیسکاور نمایش داده شود اما شما در سایت خودتان خدمات یا آموزشی برای این حوزه ندارید. پس زبان های برنامه نویسی دیگر در اولویت بیشتری هستند.)
  4. استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در تب Discover: پس از اینکه ورودی های کافی برای نمایش اطلاعات در دیسکاور گوگل را کسب کردید می توانید از همین اطلاعات دریافت شده متوجه شوید کدام یکی از استراتژی های تارگت شده توسط شما جواب داده و توانسته مخاطبین بیشتری در این مکان جذب کند. با بررسی ورودی ها و میزان نمایش می توانید Topicها و Entity های موجود را بررسی کرده و موضوعات و علاقه مندی های کاربران خود را دقیق تر بیابید.

نحوه نگارش محتوا برای گوگل دیسکاور

نگارش محتوا برای دیسکاور گوگل کمی متفاوت تر از نگارش محتوا برای مقالات است. شما در مقالاتی که SERP را تارگت می کنند تلاش می کنید با یک کوئری خاص یا یک لانگ تیل رتبه بگیرید. اما همانطور که گفته شد در این مورد کسی کوئری جست و جو نمی کند. پس چه عواملی باعث میشود محتوا برای نمایش در این بخش مناسب در نظر گرفته شود؟ در ادامه این پارامتر ها را می خوانید.

نحوه نگارش محتوا برای گوگل دیسکاور

پارامترهای مهم دیسکاور برای محتوا

همراه با ترندز، همراه با مردم

در نظر داشته باشید که با توجه به ترندز های فعلی محتواهای مرتبط به سایت خود را منتشر کنید. به طور مثال اگر سایتی در حوزه seo دارید، هنگام معرفی ChatGPT می توانستید تاثیر هوش مصنوعی و روش های استفاده از آن در seo را به عنوان یک محتوای مناسب برای دیسکاور گوگل تارگت کنید. مثال : (تاثیر و کاربرد هوش مصنوعی در سئو و رتبه بندی سایت)

تگ H1 = متا تایتل

بر خلاف SERP در این بخش برای عنوان نمایشی غالبا تگ H1 به کاربران نمایش داده می شود. پس اگر محتوایی برای دیسکاور گوگل تارگت می کنید باید بدانید که هر تلاشی برای جذاب تر کردن متا تایتل انجام میدادید در این مقالات باید برای H1 انجام دهید.

کیفیت محتوا - عاملی فراموش نشدنی

محتوایی که برای کاربران در دیسکاور تارگت می کنید باید از هرگونه اضافه گویی به دور باشد. در نظر داشته باشید یک محتوای یک پاراگرافی می تواند میلیون ها بازدید داشته باشد؛ پس تعداد کلمات و طول محتوا معیار مناسبی برای سنجش کیفیت نیست.

 تصویر و ویدئو؛ مداد رنگی محتوا

استفاده از تصاویر و ویدئو های مرتبط به موضوع باعث می شود محتوای شما از یکنواختی خارج شود و رنگ و لعاب بگیرد همچنین اطلاعات بیشتری متناسب به موضوع به کاربران ارائه کند. همچنین استفاده از تصاویر و ویدئو های مرتبط باعث افزایش کیفیت محتوا نیز می گردد.

در نظر داشته باشید که با توجه به داکیومنت های گوگل بهتر است عرض تصاویر 1200 پیکسل باشد. همچنین استفاده از تصاویر با کیفیت نیز می تواند شانس شما را برای نمایش در دیسکاور گوگل افزایش دهد.

استفاده از متون جذاب بر روی تصاویر می تواند بر میزان کلیک کاربران بر روی لینک شما بسیار تاثیر گذار باشد. پس در صورتی که امکان کپشن نویسی بر روی تصاویر را دارید این فرصت را از دست ندهید.

دسکتاپ نداریم! فقط موبایل و تبلت

با توجه به اینکه نمایش دیسکاور گوگل در حال حاضر فقط بر روی گوشی های موبایل و تبلت قابل نمایش است (فقط در مرورگر گوگل کروم) پس بهتر است صفحاتی که برای این مورد تارگت می کنید ریسپانسیو باشند و نمایش مناسبی در تبلت و گوشی داشته باشند.

لازم به ذکر است سرعت لود صفحات نیز از عوامل بسیار اثر گذار بر روی نمایش است. به همین دلیل باید بهینه سازی لود صفحات را جدی بگیرید و در اولین گام انجام دهید.

آیا دیسکاور برای هر بخشی از سایت مفید است؟

این سوال خیلی از مدیران سایت های مختلف است که آیا هر بخشی شانس ورود به دیسکاور را دارد و آیا باید برای هر بخشی این سرمایه گذاری را کرد؟ در جواب باید گفت بیشتر موارد حالت مقاله و خبر دارند شما کمتر محصولی را در این بخش خواهید دید (اما همیشه صد در صدی نیست) و دقت کنید تلاش برای محتوای نمایشی در این بخش تداخلات محتوایی برای کل سایت شما ایجاد نکند! برای این موضوع مثال داشته باشیم تا راحت تر درک شود همانطور که بالاتر اشاره کردیم دیسکاور تارگت کلمه ندارد پس مقاله ای با عنوان "بهترین لوازم ورزشی فیتنس 2023" اگر چگالی کلمه "لوازم فیتنس" زیادتری نسبت به دسته محصولات لوازم فیتنس در یک فروشگاه داشته باشد به رقابت و ایمپرشن گرفتن در نتایح جستجو خواهد انجامید برای همین هم چگالی و هم لینک سازی داخلی را باید در اولویت داشته باشید.

نحوه گزارش گیری از دیسکاور گوگل با سرچ کنسول

مشاهده گزارشات گوگل دیسکاور از سرچ کنسول به راحتی قابل مشاهدست برای این منظور وارد سرچ کنسول سایت مورد نظر بشید و از منوی سمت چپ گزینه Discover رو انتخاب کنید تصویری مثل حالت ذیل مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده میزان ایمپرشن، تاریخ گزارش گیری، تعداد کلیک، ctr و ... است.

نحوه گزارش گیری از دیسکاور گوگل (Google Discover) با سرچ کنسول

آموزش فعال کردن Google Discover در کروم

برای داشتن و فعال کردن گوگل دیسکاور برای گوشی های اندرویدی داشتن مرورگر کروم کافیست اگر پیش فرض این برنامه را ندارید می توانید از گوگل پلی دانلود کنید.

آموزش فعال کردن Google Discover در کروم

مراحل فعال سازی دیسکاور گوگل در کروم:

  1. مرورگر را در گوشی خود باز کنید
  2. علامت چرخنده را لمس کنید
  3. از منوی باز شده گزینه Turn on را انتخاب کنید

گزینه manage activity فعالیت و مشاهدات شما را نشان می دهد که کلیک می توانید آخرین فعالیت های خود را مشاهده کرده و حتی حذف کنید و با گزینه manage interests نیز می توانید لیست از علاقمندی هایی را ایجاد کنید که حالت دیسکاور شخصی سازی شده باشد.

دانلود گوگل دیسکاور

دانلود گوگل دیسکاور یک اصطلاح اشتباه در بین مخاطبین عادی است که به اشتباه فکر می کنند این یک برنامه است در حالی که این یک ویژگی در مرورگر کروم است که باید فعال گردد در قسمت بالا نحوه فعالسازی توضیح داده شده است.

دیسکاور مارکتینگ

دیسکاور مارکتینگ به نمایش محتوای خود در بخش discover گوگل گفته می شود که کمک به جذب بازدیدکنندگان با کمترین هزینه ممکن برای سایت شما را دارد.

تغییر زبان گوگل دیسکاور

تغییر زبان گوگل دیسکاور یا چگونه به فارسی تغییر دهیم به دو روش امکان پذیر است راه اول این است که محتوایی با زبان دیگر مثلا انگلیسی را با انتخاب Don't show content in language از فید خود حذف کنید. راه حل دوم براساس نوع سیستم عامل گوشی از بخش تنظیمات مراحل ذیل را دنبال کنید:

تغییر زبان گوگل دیسکاور در Android:

  1. برنامه گوگل کروم را باز کنید.
  2. روی آیکن پروفایل خود در بالای صفحه کلیک کنید.
  3. Settings> Language & region>Search language را انتخاب کنید.
  4. زبان دلخواهتان (مثلاً زبان فارسی) را انتخاب کنید.

تغییر زبان گوگل دیسکاور در IPhone:

  1. برنامه گوگل کروم را باز کنید.
  2. روی آیکن پروفایل خود در بالای صفحه کلیک کنید.
  3. General> Language & region>Iphone or IPad Language را انتخاب کنید.
  4. زبان دلخواهتان را انتخاب کنید.

افزایش ترافیک گوگل دیسکاور با 12 نکته و ترفند

کامل نمایش داده شدن تصاویر امکان کلیک را بیشتر می کند گاهی 333 درصد افزایش کلیک بخاطر تصاویر بزرگتر در نتایج اتفاق افتاده است. این متا تگ برای تصاویر با عرض 1200 پیکسل و بیشتر استفاده می شود در cms وردپرس این مورد اتوماتیک توسط یواست یا رنک مث به صفحه اضافه می شود

  1. عنوان مناسب و بهینه بنویسید از ایجاد طعمه برای کلیک نترسید
    ما موارد دیسکاور را در گوشی و مرورگر کروم میبینیم برای همین یک متن خیلی کوتاه میتوانیم بنویسم برای جذب کردن مخاطب! پس باید سعی کنیم به گونه ای طعمه ایجاد کنیم که قوانین گوگل مبنی بر طعمه را نیز دور بزنیم مثال: "تاریخ انتشار انیمه اتک تایتان لو رفت" دقت کنید تاریخ را اعلام نکردیم ولی مخاطب برای اطلاع از تاریخ پخش این انیمه در تله شما گیر خواهد کرد و این یعنی کلیک و موفقیت شما در جذب مخاطب.
    قوانینی برای نوشتن تیترهای جذاب:
    1 - حس کنجکاوی ایجاد کنید نیاز نیست کل موضوع را داخل عنوان قرار دهید
    2 - هیجان و احساس را چاشنی کلمات خود در عنوان کنید تا احساسات را برانگیخته کنید البته نه زیاد که جریمه بشید!
    3 - از تست نترسید سعی کنید مطلبی را با عناوین مختلف تست کنید و از علاقمندی مخاطبین خود بیشتر آگاه شوید
  2. به قوانین گوگل پایبند و از مطالب منفی دوری کنید
    محتوای صریح جنسی، نفرت انگیز و گمراه کننده یکی از خطوط قرمز گوگل است پس عنوان درستی بنویسید به طوری که در داخل صفحه مقصد کاربر به درخواست و نیاز خود برسد دقت کنید همان مثال تاریخ پخش انیمشن اگر در صفحه مقصد تاریخ اعلام نشده باشد به نوعی دور زدن قوانین محسوب می شود و شامل جریمه خواهید شد.
  3. تصاویر باید با مخاطب سخن بگویند
    از تصاویر با کیفیت و گویای موضوع استفاده کنید به یاد داشته باشید مخاطب شما در کسری از ثانیه باید مجاب به کلیک روی عنوان یا تصویر مقاله شما شود پس تصاویر نقش بسزایی در دریافت ورودی بیشتر خواهد داشت.
  4. از تگ Max Image در صفحه خود استفاده کنید
    کامل نمایش داده شدن تصاویر امکان کلیک را بیشتر می کند گاهی 333 درصد افزایش کلیک بخاطر تصاویر بزرگتر در نتایج اتفاق افتاده است. این متا تگ برای تصاویر با عرض 1200 پیکسل و بیشتر استفاده می شود در cms وردپرس این مورد اتوماتیک توسط یواست یا رنک مث به صفحه اضافه می شود
  5. google discover صفحات پر سرعت را دوست دارد
    یک از فاکتورهای نمایش در گوگل دیسکاور یقینا همین بحث سرعت بارگذاری صفحه هستش که تصمیم برای نمایش صفحات سریع در اولویت گوگل قرار خواهد گرفت.
    یکی از راه های ساده استفاده از amp برای صفحات مقالات است (دقت کنید amp برای صفحات اخبار و مقالات فقط باید استفاده شود).
  6. شفافیت در مورد خود و مطالباتون داشته باشید
    اشاره به بیو نویسنده، داشتن راه های ارتباطی برای بازدیدکنندگان و مشخص بودن نحوه انتشار و نویسندگان یکی دیگر از فاکتورها می توان در نظر گرفت.
  7. فرمت مقاله فقط محتوا نیست!
    استفاده از ویدیو در صفحه می تواند یکی دیگر از موارد تعمیم برای نمایش شما در نتایج باشد همچنین صفحات شما بهتر است دارای فهرست باشند چون این مورد هم تاثیر گذار بوده است.
    استفاده از google web stories هم شانس شما را برای نمایش در دیسکاور چند برابر خواهد کرد.
  8. محتوای قدیمی و سبز را آپدیت کنید
    محتوای سبز (مقالات و صفحات همیشه دارای ترافیک) بعد از آپدیت خوب در دیسکاور می توانند قرار بگیرند و این مورد فقط مختص مقالات تازه منتشر شده نیست. شما نمونه هایی می بینید که بارها در فواصل زمانی دوباره نمایش داده شده اند.
  9. بازدید کننده بیشتر نقطه حیاتی
    بازدید کننده زیادی داشتن یعنی ارتباط قوی مخاطب و سایت شما که کمک کی کند در دیسکاور ورودی بیشتری نیز بگیرد چونکه کاربر به برند شما اعتماد دارد و با دیدن مطلب شما سریع کلیک و وارد سایت خواهد شد.
  10. تاثیر شبکه های اجتماعی بر دیسکاور
    سعی کنید در توییتر و فیسبوک برای مقاله، اخبار یا صفحه منتشر شده لایک و کامنت زیادی بگیرید و مخاطب را به ورود به سایت تشویق کنید تجربه نشان داده که این نوع محتواهای مورد استقبال قرار گرفته شانس بسیار بالاتری برای نمایش در دیسکاور گوگل دارند.
  11. تعامل با مخاطب در صفحه هدف
    ایجاد تعامل در صفحه هدف کمک می کند تا به راحتی وارد الگوریتم دیسکاور شوید تعامل مثل ثبت نظر، پرسش و پاسخ، امتیاز واقعی و ...
  12. ثبت سایت در publisher center google
    ثبت سایت در publisher center google عملا تایید نشده ولی کارشناسان این حوزه تاکید کرده اند که شانس شما را برای نمایش در دیسکاور افزایش می دهد

دقت کنید این مقاله از منبع اصلی گوگل + مطالب لینکدین + مطالب و تجربیات دیگر دوستان در تلگرام و دیگر موارد نوشته شده است و در آینده بخش فالووینگ نیز به این مقاله اضافه خواهد شد.

گروه تلگرام پاسخ دهی به سوالات گوگل دیسکاور

همچنین می توانید در گروه تلگرامی ذیل برای ارتباط با اساتید این حوزه عضو شوید و یا داده های خود را برای دوستان به اشتراک بگذارید.

https://t.me/discovergoogle

برای مطالعه منابع اصلی می توانید از داکیومنت گوگل این مورد و آپدیت های آینده را پیگیری کنید:

https://developers.google.com/search/docs/appearance/google-discover