طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ

یکی از پرتقاضاترین و مهم‌ترین عناصر مرتبط با صنعت و تولید طراحی کاتالوگ است. با این ترفند بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها، واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی می‌توانند خدمات و تولیدات خود را به دیگران معرفی کرده و بدین ترتیب مشتریان زیادی را به سمت جذب کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مزایا، نکات و چگونگی طراحی بروشور آشنا سازیم پس تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

اهمیت کاتالوگ محصول در کسب و کار

به طور عمده، شما به یک کاتالوگ محصول نیاز دارید تا محصولات را به شیوه‌ای آسان طبقه‌بندی کنید تا خوانندگان آن بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را تهیه کنند یا بر اساس اطلاعات موجود در آن تصمیم خرید خود را بگیرند. در اینجا خلاصه‌ای از دلایل دیگر برای نیاز به کاتالوگ محصول آورده شده است:

  • کاتالوگ محصول به تصمیم‌گیری شما برای خرید محصول کمک می‌کند.
    کاتالوگ محصول به خریداران کمک می‌کند تا بر اساس اطلاعات محصول، در مورد محصولاتی که می‌خواهند از شما بخرند، تصمیم بگیرند.

  • سفر خریدار را کوتاه می‌کند و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.
    اگر طراحی کاتالوگ شما اصولی و خوب باشد می‌تواند شما را به عنوان یک تجارت حرفه‌ای معرفی کند. از آنجایی که اکثر خریداران به صورت آنلاین خرید می‌کنند – یا حداقل جستجوی خود را به صورت آنلاین شروع می‌کنند – یک کاتالوگ محصول سفر خریدارشان را با ارائه اطلاعاتی که برای تصمیم‌گیری نیاز دارند، کوتاه می‌کند.
    علاوه بر این، با ایجاد کاتالوگ‌های تعاملی، می‌توانید تجربه کاربری آن‌ها را نیز بهبود ببخشید و کسب اطلاعات بیشتر درباره شما، خواندن مطالعات موردی، نظرات مشتریان و غیره را برای آن‌ها آسان کنید.
  • طراحی کاتالوگ به برنامه‌ریزی ارائه محصول جدید کمک می‌کند.
    کاتالوگ محصول با ارائه یک نمای کلی از تمام اطلاعات محصولات تجاری، به مدیران بازاریابی محصول کمک می‌کند تا پیشنهادات محصول جدید را ترسیم کنند.

  • روند فروش را بهبود می‌بخشد
    کاتالوگ محصول به نمایندگان فروش این امکان را می‌دهد که اطلاعات محصول را از یک مکان تهیه کنند. این به آنها امکان می‌دهد تا مکالمات فروش معنی‌داری داشته باشند، که مشتریان بالقوه را بهتر درگیر می‌کند و نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد.

  • مواد مرجع مفیدی را برای بازاریابان فراهم می کند
    بازاریابان می‌توانند به راحتی به جزئیات محصول مانند رنگ‌های موجود و تخفیف‌ها مراجعه کنند تا جزئیات فریبنده محصول را در محتوایی که ایجاد می‌کنند و تبلیغاتی که اجرا می‌کنند به اشتراک بگذارند.

  • به عنوان راهنمای مرجع برای شرکای خارجی و بازاریابان میدانی عمل می کند
    در نهایت، شرکای خارجی مانند آژانس‌ها و فروشندگان ارزش افزوده می‌توانند برای جزئیات محصول به کاتالوگ شما مراجعه کنند تا با خریداران خود به اشتراک بگذارند. در همین راستا، بازاریاب‌های میدانی از کاتالوگ استفاده می‌کنند تا جزئیات دقیق محصول و قیمت را به مشتریانی که نسخه‌های نمایشی محصول را به آنها ارائه می‌دهند، ارائه دهند.

کاتالوگ محصول چیست؟

کاتالوگ محصول سندی است که اطلاعات ضروری محصول مانند ابعاد محصول، قیمت، مواد و موارد دیگر را در آن درج شده است. هر دو نوع بازاریابی یا صنعت B2B و B2C تنها به فضای تجارت الکترونیک محدود نشده و از کاتالوگ محصولات برای تبلیغ و نشان دادن محصولات و خدمات خود به دیگران استفاده می‌کنند. معمولا مشاغل مبتنی بر خدمات و فروشگاه‌های آفلاین نیز از کاتالوگ محصولات استفاده می‌کنند. اگر بپرسید که هدف از طراحی کاتالوگ چیست؟ بایستی بگوییم که هدف بستگی به این دارد که مخاطب کاتالوگ‌های شما چه کسی باشد.

اگر یک خریدار در حال مرور کاتالوگ محصولات شما باشد، هدف خرید محصول خواهد بود، اگر یک نماینده فروش از آن استفاده کند، هدف ارائه اطلاعات محصول به طور دقیق به دیگر افراد، شرکت‌ها و... است تا بتواند مشتریان بالقوه را به خریداران تبدیل ‌کند. توجه داشته باشید که کاتالوگ‌های محصولات در انواع، اشکال و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

انواع کاتالوگ ها و تفاوت آنها

 از لحاظ کاربردی دو نوع طراحی کاتالوگ وجود دارد که هدف از هر دو یکیست ولی هر کدام کاربردهای خود را داشته و تاثیرگذاری خاصی روی افراد دارند. گاها کاتالوگ‌ها فیزیکی هستند یعنی به صورت چاپی به شکل بروشور یا مجله هستند و گاها کاتالوگ‌های الکترونیکی طراحی و تولید می‌شوند که به صورت آنلاین استفاده می‌شوند.

کاتالوگ‌های چاپی و آنلاین امکانات و ویژگی‌های منحصر بفرد خود را دارند. با اینکه در مرحله اول طراحی بروشور چه در کاتالوگ الکترونیکی و چه در مدل چاپی، هر دو به یک شکل و توسط نرم‌افزارهایی مثل ایندیزاین یا ایلاستراتور انجام می‌شود اما تفاوت در خروجی آنها است که همانطور که از اسمش پیداست در مدل چاپی کاتالوگ بعد از طراحی توسط چاپخانه‌ها به شکل کاغذی درمیاید.

اگر بخواهیم به ذکر تفاوت‌های این دو نوع طراحی کاتالوگ بپردازیم بایستی بگوییم که از نظر هزینه کاتالوگ چاپی علاوه بر هزینه طراحی هزینه چاپ نیز خواهد داشت که کیفیت چاپ در جذابیت بصری آن و نیز جذب مشتریان تاثیر زیادی خواهد داشت ولی در کاتالوگ آنلاین تنها هزینه طراحی مطرح خواهد بود و از نظر هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از نوع چاپی است. همچنین در طراحی دیجیتال سایز و اندازه  کاتالوگ باید طوری باشد که بتوان از گوشی موبایل، تبلت با لپ تاپ نیز محتوای آن را مطالعه کرد ولی نوع چاپی آن در هر سایز و اندازه‌ای که فرد بخواهد چاپ خواهد شد. از طرف دیگر طراحی Catalog های دیجیتال را می‌توان با امکاناتی همچون ایجاد منو، لینک به صفحات وب، نمایش ویدئو، گالری عکس، جستجو در متون و ... نیز همراه کرد.

منظور از طراحی کاتالوگ چیست؟

همانطور که گفته شد کاتالوگ همان کتابچه راهنمایی است که برای معرفی محصولات یا خدمات سازمان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و هر چه این کاتالوگ‌ها از کیفیت چاپ خوبی برخوردار باشند و یا طراحی آنها به گونه‌ای جذاب و متناسب با خدمات یا محصولات قابل ارائه طراحی شود در جذب مشتری و ترغیب او برای خرید تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. در کل هدف از طراحی کاتالوگ تبلیغاتی ایجاد ارتباط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان کالا یا خدمات است.

طراحی کاتالوگ دیجیتال و کاغذی

مزایای کاتالوگ محصولات دیجیتال چیست؟

چه خرده‌فروش باشید، چه تولیدکننده یا عرضه‌کننده، کاتالوگ‌های محصولات آنلاین باید یک عنصر ضروری برای افزایش فروش و رشد کسب‌وکار خود داشته باشید. طراحی کاتالوگ محصولات دیجیتال یا آنلاین تعدادی مزیت را به همراه دارد، از جمله:

  • کاهش هزینه - نگهداری ارزان‌تر و آسان‌تر از کاغذ.
  • زمان راه‌اندازی سریع‌تر.
  • تشخیص فوری خطاهای کاتالوگ.
  • کمک به تجزیه و تحلیل رفتار مشتری.
  • توزیع در چندین کانال فروش و شبکه‌های اجتماعی.
  • دسترسی گسترده‌تر به مخاطبان و بازارهای جدید.
  • ارائه خدمات مشتری چابک‌تر و موثرتر.

قبل از طراحی کاتالوگ دیجیتال چه اقداماتی باید انجام داد؟

هنگام ایجاد کاتالوگ محصولات B2C یا B2B خود، باید اهداف اساسی شرکت و مشخصات مشتری را در نظر بگیرید. قبل از ایجاد کاتالوگ دیجیتالی خود، بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:

هدف مورد نظر در پشت طراحی کاتالوگ شما چیست؟

آیا شرکت شما یک رویکرد کاملاً بدون کاغذ با یک کاتالوگ محصولات کاملاً آنلاین دارد؟

چه پاسخی می‌خواهید با کاتالوگ خود ایجاد کنید؟

آیا هدف شما افزایش فروش، بهبود وفاداری مشتری، ارتقای تصویر برند یا همه این موارد است؟

افزایش فروش با کاتالوگ دیجیتال و چه اقداماتی باید انجام داد

  1. مخاطب خود را بشناسید
    در طراحی کاتالوگ اول از همه، مهم است که مشتری خاصی را که کاتالوگ شما هدف قرار داده است شناسایی کنید. این آگاهی به شدت بر سبک و قالب کاتالوگ شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، یک کاتالوگ B2B برای توزیع کنندگان در مقایسه با کاتالوگ تجارت الکترونیک برای خرده فروشی، احتمالاً حاوی داده‌های فنی و اطلاعات نظارتی بسیار بیشتری است.
    با شناسایی مخاطبان خود، موقعیت بهتری برای ایجاد و طراحی کاتالوگ ایده‌آل برای مشتریان خود در زبان، قالب، طراحی و حتی سئو خواهید داشت. با این هدف‌گیری بهبودیافته، افزایش فروش ومعامله بسیار دست‌یافتنی‌تر می‌شود.
     
  2. سرمایه‌گذاری روی نرم افزار کاتالوگ محصولات آنلاین
    صرف‌نظر از اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد، استفاده از ابزار کاتالوگ محصول می‌تواند یک افزونه ارزشمند برای تیم شما باشد. نه تنها می توانید تمام محتوای محصول خود را متمرکز کنید، بلکه می‌توانید کیفیت آن را نیز افزایش دهید تا انتظارات مشتری خود را برآورده کند.
    در گذشته، تولیدکنندگان و خرده فروشان اغلب به یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) برای انجام این کار نگاه می‌کردند. با این حال، مدیریت اطلاعات محصول (PIM) می‌تواند یک نرم‌افزار کاتالوگ بسیار ارزشمندتر برای رشد کسب‌وکار باشد.
    با سیستم PIM می‌توانید کیفیت محتوای خود را بهتر نظارت کنید و همچنین هرگونه تغییر داده‌های محصول را که برای به‌روزرسانی در همه کانال‌ها و پلتفرم‌های خود انجام می‌دهید، خودکار کنید. اطلاعات را غنی کنید و آن را در تمام کانال‌ها و پلتفرم‌های خود به‌روز نگه دارید. شما همچنین می‌توانید کاتالوگ محصولات تجارت الکترونیک خود را به پلتفرم‌های مختلفی مانند فروشگاه فیس بوک، حساب آمازون خود تنها با چند کلیک متصل کنید.
     
  3. خود را به ابزارهای طراحی کاتالوگ مجهز کنید
    بسیار مهم است که طراحی کاتالوگ تجارت الکترونیک یا محصول B2B قابلیت اشتراک گذاری، چاپ شدن، تبدیل شدن به فرمت‌های دیگر، داشته باشد  تا بتواند تمام نیازهای فعلی و آینده شما را برآورده کند. با در نظر گرفتن این موضوع، محبوب‌ترین، قدرتمندترین و همه کاره‌ترین انتخاب قطعا Adobe InDesign است.
    سیستم PIM جاب تیم افزونه‌ای را ارائه می‌دهد که اطلاعات محصول شما را مستقیماً به InDesign متصل می‌کند. این به شما امکان می‌دهد از محتوایی که در PIM خود آپلود کرده و مدیریت کرده‌اید در فرآیند طراحی کاتالوگ استفاده کنید و از عدم وجود خطا اطمینان حاصل کنید و صدها ساعت در زمان طراحی تیم خود صرفه‌جویی کنید.

نکاتی برای گنجاندن محصولات خود در طراحی کاتالوگ دیجیتال

برای اینکه محصولات خود را به بهترین شکل از نظر بصری در طراحی کاتالوگ آنلاین خود به نمایش بگذارید، باید جنبه‌های خاصی را در نظر بگیرید، از جمله نکات مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا محصولات شما بیشتر بر تصاویر یا اطلاعات نوشتاری متکی خواهند بود؟
  • آیا عکس‌های شما توسط افراد حرفه‌ای گرفته شده است؟ اگر نه، آیا لازم است اینکار انجام گیرد یا نه؟
  • کدام رنگ پس زمینه برای لیست محصولات شما موثرتر است؟
  • آیا منابع بصری بیشتری مانند فیلم‌ها و شبیه‌سازی‌های سه بعدی مورد نیاز است ؟
  • برای هر محصول چند تصویر نمایش داده می‌شود؟

با پاسخ دادن به این سؤالات در طول فرآیند طراحی کاتالوگ، می‌توانید بینش بسیار واضح‌تری در مورد نحوه چیدمان کاتالوگ‌های دیجیتال خود بسنجید. به عنوان مثال، طرح‌های سنتی‌تر برای ارائه اطلاعات بیشتر مبتنی بر متن بهتر هستند، در حالی که یک طراحی تعاملی در برجسته کردن جنبه‌های بصری فهرست‌های محصولات شما مؤثرتر است.

ساخت کاتالوگ محصولات تجارت الکترونیک با PIM

راهنمای ساخت کاتالوگ محصولات تجارت الکترونیک با PIM

  1. گستره محصول
    یکی از ابزارهای مهم برای طراحی کاتالوگ ابزار PIM است که از انعطاف پذیری بالایی  برای کمک به کسب و کارهای B2B و B2C برای ایجاد و مدیریت کاتالوگ محصولات برخوردار است.  PIM  به شما امکان می‌دهد تمام اطلاعات محصول خود را بدون توجه به اینکه پایگاه داده شما چقدر بزرگ است وارد کنید، یا به سادگی محصولاتی را که می خواهید در کاتالوگ محصولات آنلاین خود قرار دهید انتخاب کنید.
    جداول اطلاعات سفارشی محصول را نیز می‌توان طوری که حاوی ستون‌ها و فیلدهای دلخواه شما و به هر زبانی که بخواهید  ایجاد کرد. علاوه بر این، PIM به شما امکان می‌دهد محصولات خود را به راحتی در خانواده‌ها، زیرخانواده‌ها، دسته‌ها و زیرمجموعه‌ها سازماندهی کنید.
     
  2. طراحی صفحات محصول شما
    بایستی دقت کنید که در طراحی کاتالوگ هر صنعتی نیازهای خاص خود را دارد، طراحی صفحات کاتالوگ کاری ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فیلدهای مورد نیاز خود را پر کرده و پیوندهای مربوطه را ارائه دهید. می‌توانید در هر زمان بین حالت پیش‌نویس و عمومی جابجا شوید تا نحوه نمایش محصولات خود را بررسی کنید.
    یکی دیگر از نکات مهم در طراحی کاتالوگ توجه به جلد آن است چرا که جلد یکی از عوامل وسوسه‌انگیز برای جلب نظر مشتریان است.  پس هر چقدر که طرح آن جذاب‌تر باشد، به جلب نظر مخاطبان کمک خواهد کرد. با این حال توجه داشته باشید که افراط در محتوا و تصاویر می‌تواند شانس شما را در جذب نظر کاربران کاهش دهد.
     
  3. بهینه سازی توضیحات محصول و داده های فنی
    مطالبی که قرار است در طراحی کاتالوگ خود به کار ببرید، باید پاسخگوی نیاز و خواسته‌های مخاطبان باشد. با انتخاب تصاویر مناسب محصولات، می‌توانید طرح جالب و لذت بخشی را ارائه دهید. این کار باعث افزایش فروش شما خواهد شد.
    ویرایش اطلاعات محصول برای یک کاتالوگ محصولات تجارت الکترونیک یا B2B می‌تواند باعث هدر رفتن زمان و منابع تیم شما شود. حتی پس از ساعت‌های طولانی نوشتن، ویرایش، تصحیح و بررسی مجدد، باز هم اشتباهات اجتناب‌ناپذیر است.
    خوشبختانه، با یک راه حل خودکار کاتالوگ تجارت الکترونیک، نه تنها می‌توانید در زمان و ساعات کار صرفه‌جویی کنید، بلکه با بررسی کیفیت فوری محتوای کاتالوگ خود، این اشتباهات را نیز از بین ببرید.
     
  4. ارتباط با پلتفرم ها
    هنگامی که طراحی کاتالوگ محصولات بهینه شده خود را انجام دادید، نیازی به آپلود دستی آن در پلتفرم‌های مختلف فروش ندارید. PIM به شما امکان می‌دهد کاتالوگ محصولات دیجیتالی خود را در تمام کانال‌های فروش خود تنها با چند کلیک همگام‌سازی کنید. حتی در صورتی که اطلاعات متفاوتی در پلتفرم دیگری مورد نیاز بود می‌توانید فیلدها و جدول‌هایی را که می‌خواهید به پلتفرم‌های دیگر متصل شوند، انتخاب کنید. این داده‌ها در زمان واقعی به پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مانند گوگل، آمازون، علی بابا یا ASOS و حتی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام ارسال می‌شوند.
     
  5. تغییر فرمت کاتالوگ محصولات به PDF با InDesign
    در حالی که شما با طراحی کاتالوگ دیجیتال آنها را در دنیای دیجیتال استفاده خواهید کرد ولی  برخی از تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و تامین‌کنندگان ترجیح می‌دهند کاتالوگ‌های تولیدی خود را به صورت چاپی و سایر اسناد در اختیار تیم‌های داخلی یا شرکت‌های خارجی بگذارند.
    تبدیل کاتالوگ طراحی شده به فایل‌های دیگر ممکن است برای برخی از نرم‌افزارها کار دشواری باشد، اما با سیستم PIM می‌توانید فوراً فایل‌های Excel و CSV را با محتوایی که مستقیماً از یک کاتالوگ انتخاب می‌کنید، بدون نیاز به برنامه تبدیل فایل جداگانه ایجاد کنید.