اصول طراحی بنر تبلیغاتی چیست؟
بنرهای تبلیغاتی باید بر اساس اصول و قواعد خاصی طراحی شوند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. برخی از اصول طراحی بنر تبلیغاتی عبارتند از:
-
کم حجم باشد
به دلیل سرعت پایین اینترنت و پهنای باند آن، توصیه میشود که از یک بنر تبلیغاتی کم حجم استفاده شود.
-
جذاب باشد
جذابیت یک بنر تبلیغاتی باید به حدی باشد که در نگاه اول بتواند نظر مخاطبان را جلب کند؛ بنابراین انتخاب تصاویر و کلمات استفاده شده در یک بنر باید کاملا هوشمندانه باشد.
-
از رنگهای مناسب استفاده شود
منظور از استفاده از رنگهای مناسب در طراحی بنر تبلیغاتی این است که از رنگهایی استفاده شود که در انتقال صحیح پیام تبلیغاتی تأثیرگذار باشند و به این منظور آشنایی طراح با روانشناسی رنگها، اهمیت ویژهای دارد.
-
از کلمات مناسب استفاده شود
طراح باید بتواند در طراحی این گونه بنرها از کلمات مختصر، مفید و تأثیرگذار استفاده کند، به گونهای که در نگاه اول، به راحتی بتواند مخاطب را درگیر کند و مخاطب با غرق شدن در کلمات، با آنها ارتباط برقرار کند و به این ترتیب هدف اصلی طراحی بنر یعنی جذب مخاطب و افزایش مشتریان، تحقق یابد.
-
از یک فریم یا قاب مشخص استفاده شود
استفاده از یک فریم یا چهارچوب مشخص، نظم و جلوه خاصی به ظاهر بنرهای تبلیغاتی میدهد و به جذابیت هرچه بیشتر آنها کمک میکند. از طرف دیگر تجربه ثابت کرده است که نسبت به بنرهای فاقد فریم یا قاب مشخص، جذب مخاطبان نسبت به آن دسته از بنرهای تبلیغاتی که دارای چهارچوب مشخصی هستند، بیشتر است.
-
متن بنر تبلیغاتی خوانا باشد
طبق اصول و قواعد موجود برای طراحی بنر تبلیغاتی، در طراحی این بنرها نباید از بیشتر از ۴ خط استفاده شود و اندازه فونت عنوان یا تیتر باید با متن اصلی متفاوت باشد. یکی از اصول دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که از فونتهای نامتعارف، مانند فونتهای شکسته، ریز و یا نازک استفاده نشود.
-
از انواع انیمیشنها به صورت مناسب و مؤثر استفاده شود
در صورتی که یک بنر تبلیغاتی کاملا ایستا را با یک بنر پویا و یا بنری که در کنار المانهای ثابت، دارای المانهای متحرک است، مقایسه کنید؛ قطعا متوجه میشوید که استفاده کردن از انیمیشنهای متحرک تأثیر بسیار زیادی در طراحی بنر تبلیغاتی دارد و میزان تأثیرگذاری آن را افزایش میدهد. البته نکاتی که در استفاده از انیمیشنها باید مد نظر قرار گیرد، این است که ترجیحا از انیمیشنهای کوتاه که زمان آنها زیر ۱۵ ثانیه است، استفاده شود. علاوه بر این باید توجه شود که محتوای انیمیشن، کاملا با پیام بنر مرتبط باشد. چرا که استفاده از انیمیشنهای طولانی و یا بیربط با پیام بنر، با پرت کردن حواس مخاطب از پیام اصلی بنر، مانع تحقق هدف اصلی خواهد شد.
-
از دکمههای درست و به جا استفاده شود
در طراحی انواع بنر تبلیغاتی، به ویژه بنرهای اینترنتی و آنلاین، توصیه میشود که از دکمههای CTA ( Call To Action ) که به آنها دکمههای فراخوان گفته میشود، استفاده گردد. این دکمهها با عباراتی از جمله: برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید و یا برای انتقال به صفحه مورد نظر کلیک کنید و ... نمایش داده میشوند و اگر به صورت صحیح طراحی شوند، تأثیر زیادی در جذب مخاطب و همچنین افزایش کلیلک خوری بنر خواهند داشت. بهترین روش برای استفاده از این دکمهها در طرحی بنرهای تبلیغاتی، قرار دادن آنها در قسمت پایین و یا سمت راست بنر، در کنار رنگهای برجسته و مکمل است. به این ترتیب که میتوان از یک رنگ برای پس زمینه دکمه و یک رنگ دیگر برای خود دکمه استفاده شود و این دو رنگ باید مکمل یکدیگر باشند.
طراحی انواع بنرهای تبلیغاتی
بنر تبلیغاتی عبارت است از تصاویر کوچک گرافیکی با با ابعاد مشخص که برای تبلیغ یا معرفی یک محصول و یا کسب و کار، به کار میرود. انواع این بنرهای تبلیغاتی عبارتند از:
- بنر ثابت: این نوع بنر فاقد تصاویر متحرک و یا انیمیشن است.
- بنر متحرک: این نوع بنرها با استفاده از نرم افزارهای ویژه انیمیشن سازی ساخته میشوند و به دو دسته Flash و Gif تقسیم میشوند.
- بنر گیف: ترکیبی از کلمات و تصاویر است که در آن، تصاویر یکی پس از دیگری ظاهر میشوند. از مزایای این نوع بنرها میتوان به انتقال بهتر و راحتتر پیام، حجم کمتر، تناسب با موبایل و شبکهها اجتماعی و همچنین روایت یک داستان در زمان کوتاه اشاره کرد.
- بنر تعاملی: این نوع بنرها با استفاده از کدهای HTML طراحی شده و با توجه به نیاز مخاطب، او را به فضای مورد نظر منتقل میکند. به طور کلی این نوع بنر از لحاظ ظاهری شبیه به Gif است و تفاوت آن با Gif در این است که هر تصویر یا فریم در این نوع بنر میتواند به لینک جداگانهای متصل شود.
نکات مهم در طراحی بنر تبلیغاتی
برخی از نکاتی که در طراحی بنر تبلیغاتی باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:
-
از مؤثرترین اندازههای استاندارد استفاده شود
پیدا کردن سایز مناسب بنر، به محل قرار گیری آن بستگی دارد و باید با توجه به افقی یا عمودی بودن محل قرار گیری بنر، یک سایز مناسب برای آن انتخاب شود. سایزهای استانداردی برای طراحی بنرها وجود دارند که پرکاربردترین آنها که بهترین نتیجه را دارند، عبارتند از:
۱۲۰ در ۶۰۰ پیکسل (عمودی)
۷۲۸ در ۹۰پیکسل (افقی)
۳۰۰ در ۲۵۰ پیکسل (افقی)
۹۷۰ در ۲۵۰ پیکسل (افقی)
۳۰۰ در ۱۰۰ پیکسل (افقی)
-
ساده و بدون پیچیدگی باشد
سادگی بنرهای تبلیغاتی موجب افزایش زیبایی و جذابیت و در نتیجه افزایش جلب توجه مخاطبان میگردد. بنابراین بهتر است محتوای بنرها کاملا ساده، گیرا و واضح باشد تا به سرعت مخاطبان را ترغیب کند تا روی تبلیغ کلیک کنند.
-
بنر باید برجسته و همچنین سازگار با فضای سایت باشد
اگر طراحی بنر تبلیغاتی به گونهای باشد که با ساختار سایت پذیرنده سازگار بوده و مکمل آن باشد، به جلب اعتماد مخاطبان کمک بیشتری خواهد کرد و از طرف دیگر بنر باید برجسته باشد تا به راحتی قابل رؤیت و کلیک کردن باشد.
-
دارای لینک به صفحه فرود باشد
اگر مخاطبان با کلیک بر روی تبلیغ، به صفحه اصلی سایت هدایت شوند، ممکن است دچار سر در گمی شده و در نتیجه ترجیح دهند که هر چه زودتر سایت را ترک کنند؛ بنابراین بنر حتما باید به صفحه فرود که با این هدف خاص طراحی شده است، لینک شود.
-
در کاربر حس فوریت ایجاد کند
پیامهایی که به نوعی از طریق القای محدودیت زمانی، محدودیت موجودی کالا و یا محدودیت یک امتیاز ویژه، حس فوریت را در کاربران ایجاد میکنند؛ موجب میشوند که آنها خیلی سریع واکنش نشان دهند و روی بنر کلیک کنند. بنابراین این نکته مهم نیز حتما باید در طراحی بنر تبلیغاتی مورد توجه قرار گیرد.
مراحل طراحی بنر تبلیغاتی
-
تیتر بنر
اولین چیزی که توجه بازدید کننده بنر را به خود جلب میکند، تیتر بنر است. بنابراین طراحی این قسمت باید شفاف، گیرا و قدرتمند باشد تا توجه مخاطب را جلب کرده و او را به دیدن ادامه بنر جذب نماید. -
لوگوی کسب و کار
دومین مرحله در طراحی بنر، پرداختن به لوگوی کسب و کار و بالا بردن آگاهی مخاطبان از برند مورد نظر است. توصیه میشود که از نام و لوگوی شرکت در طراحی بنر اسنفاده شود تا حتی بازدیدکنندگانی که بر روی تبلیغ کلیک نمیکنند نیز با کسب و کار مورد نظر و لوگوی آن آشنا شوند. -
متن ارزش پیشنهادی
هر بنر تبلیغاتی با یک پیشنهاد ویژه برای مخاطبان ساخته میشود. مخاطبان باید بدانند که کلیک کردن بر روی تبلیغ، چه سودی برای آنان خواهد داشت. بنابراین در این بخش، پیشنهاد ویژهای که کسب و کار مورد نظر برای مخاطبان دارد، نوشته میشود. البته باید توجه شود که هر چه این پیشنهاد جذابتر و سخاوتمندانهتر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد. -
دکمه اقدام به عمل
در کنار هر پیشنهاد یک دکمه فراخوان یا اقدام به عمل ( Call To Action ) قرار داده میشود. بهتر است که متن این دکمه به صورت عمل گرا، دارای اضطرار و حالت امری باشد؛ مانند: دانلود فوری، همین امروز بخرید، مشاهده محصولات، کلیک کنید و ... . البته باید توجه شود که هر بنر تنها باید دارای یک پیشنهاد و یک دکمه فراخوان باشد.
طراحی بنر تبلیغاتی با جاب تیم
معمولا مخاطبان، زمان بسیار کمی را برای خواندن بنر صرف میکنند، بنابراین طراحی بنر تبلیغاتی باید به گونهای باشد که در همین زمان کم، بتواند تأثیر لازم را گذاشته و مخاطب را جذب کند. از این رو ساخت یک بنر تبلیغی باید توسط طراحان حرفهای متخصص انجام گیرد. جاب تیم مجموعهای از طراحان برتر بنرهای تبلیغاتی است که این طراحان، بنر تبلیغاتی مورد نظر شما را، با در نظر گرفتن شرایط کسب و کار و همچنین سلیقه شخصی شما، با رعایت تمامی اصول و قواعد استاندارد طراحی بنر، در کوتاهترین زمان آماده میکنند. با توجه به تجربیات موفق این تیم طراح، شما میتوانید با اطمینان خاطر، طراحی بنرهای تبلیغاتی خود را به آنها بسپارید.
نمونه بنر تبلیغاتی حرفه ای
نمونه بنر تبلیغاتی حرفه ای نسبت به نوع درخواست و محتوا می تواند متفاوت باشد یعنی هدف و درخواست کارفرما برای ما در طراحی کاملا مهم می باشد از این رو بنر های جذابی طراحی و به کارفرما تحویل داده می شود. در ذیل چند نمونه می بینید:
نمونه طراحی بنر تبلیغاتی به شما کمک می کند دید خوبی برای نمونه مورد نظر خود پیدا کنید.
من یه بنر تبلیغاتی فورس نیاز دارم
بازه زمانی تحویل بنر شما چقدر طور میکشه؟
1 الی 3 روز کاری نهایتا نسبت به حجم کار