طراحی اسلایدر

طراحی اسلایدر

اسلایدر در واقع به نمایش اسلاید در یک وب سایت اشاره دارد. اسلایدرها می­توانند نمونه ای از محصولات یا عکس­ها باشند. تکنیک های طراحی وب به اشکال مختلف در دنیای امروز وجود دارد، روندها به سرعت و همیشه تغییر می­کنند. برخی از طراحان می­توانند کاربران را درگیر کنند و برخی دیگر میتوانند در نهایت حواس کاربران را پرت کرده و آن­ها را آزار دهند و آن­ها را دور کنند. یکی از تکنیک­های طراحی وب، اسلایدرها است. آن­ها اجازه می­دهند تا محتوا به گونه ای نمایش داده شود که فضای روی صفحه را به حداکثر برساند. با استفاده از یک وب سایت کشویی عالی می­توان اطلاعات زیادی را نشان داد. با این حال، بهتر است بدانید که ماهیت آن­ها چیست و چه زمانی مفید هستند، زیرا می­توانند به راحتی آزاردهنده و در زمان بندی نامناسب روی سایت قرار بگیرند که در ادامه این مطلب به طراحی اسلایدر می پردازیم.

تاثیر طراحی اسلایدر در سایت

  • کاربران معمولا به همان شیوه ای که تبلیغات در یک سایت انجام می­شود، اسلایدر­ها را مشاهده و در اکثر موارد از روی این صفحات گذر می­نمایند.
  • اسلایدرها امکان دارد بازدید صفحات را کاهش دهند و بر سئو و نرخ تبدیل تاثیر بسزایی بگذارند.
  • برخی ازاین اسلایدرها کاملا در موبایل افراد آپلود یا منتقل نمی­گردد.
  • فضایی برای اسلایدرها در سایت در نظر می­گیرید ممکن است فضای موجود برای محتواهای دیگر را کاهش دهد.
  • وجود چند اسلایدر در وب شما امکان دارد این نظریه را ایجاد کنند که کمپانی مطمئن نیست چه قصدی دارد، لذا تصمیم به انتخاب نمایش همزمان آن­ها باید بگیرید.
  • طبق تصور افراد دیگر نمایش اسلاید متحرک می­تواند مانند پخش خودکار ویدیو تأثییر منفی داشته باشد. از همین رو، متخصصان و منتقدان استفاده از تصاویر ثابت و کپی را به جای قرار دادن اسلایدرها توصیه می­نمایند.

لازم به ذکر است که بر اساس داده­های نموداری این مسئله نیز ثابت شده است و بعضی از طراحان اسلایدرها این روش را تایید کرده و استفاده از آن را بسیار به نفع یک وب سایت می­دانند.

طراحی اسلایدر چرا مهم است؟

  1. اسلایدها اطلاعات زیادی را در یک فضای کاهش یافته ترکیب می­کنند (هر اسلاید فقط زمانی که روی صفحه نمایش داده می­شود که محتوای مربوطه را گسترش دهد). شما می­توانید اطلاعات را در یک فضای مشخص فشرده کنید و کاربران می­توانند در صورت تقاضا از آن­ها استفاده کنند. به طور خلاصه طراحی اسلایدر برای مرور کلی اطلاعات در وب سایت اهمیت دارد.
  2. اسلایدرها برای جذب کاربران از همان اولین لحظه ای که وارد صفحه اصلی یک وب سایت می­شوند، مفید هستند. آن­ها می­توانند تعامل بازدیدکنندگان، درک و حفظ اطلاعات را افزایش دهند.
  3. اسلایدرها توسط کاربر هدایت می­شوند، آن­ها کنترل بیشتری به کاربران می­دهند، که می­توانند خودشان تصمیم بگیرند که آیا نیاز به تمرکز روی محتوای یک اسلاید دارند یا خیر. آن­ها به بازدیدکنندگان کمک می­کنند تا روی آنچه مهم است تمرکز کنند و در صورت تمایل می­توانند به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشند.
  4. در همین حال، اسلایدرها یک نقطه توقف برای کاربران، قبل از شروع یک جتسجو طولانی در سایت­ها هستند. این موضوع ممکن است آن­ها را به سمت یک محتوا یا جهات دیگر سوق دهد.
  5. طراحی اسلایدر سبب جذابیت یک صفحه می­شود و دیدن آ­ن­ها لذت بخش است. اسلایدر اولین چیزی که که کاربر زمان ورود به یک وب سایت با آن مواجه می­شود. طراحی آن­ها اثر بسزایی خواهند داشت، چراکه از طریق جنبه موافق خود بر روی کاربران تأثیر می­گذارند.
  6. اسلایدر جهت نمایش بهینه توصیفات کاربرد دارد. این مؤلفه می­تواند از داشتن محتوای بیش از حد صفحات وب سایت جلوگیری کند، به خصوص زمانی که کاربران به طور تصادفی چنین محتوایی را باز می­کنند.
  7. اسلایدرها و چرخ فلک‌ها (یک چرخ فلک شامل چندین تصویر است و چندین تصویر به طور همزمان روی صفحه نمایش داده می­شود تا زمانی که گروه بعدی از تصاویر وارد شود) انتخاب خوبی برای به‌روزرسانی پویا محتوا هستند. احتمال دارد محتوای جدیدی وجود داشته باشد که بخواهید آن را به نمایش بگذارید، بنابراین طراحی اسلایدر می­تواند مفید و کاربردی باشد. برای مثال اگر وبلاگی دارید که دائماً با پست‌های جدید به‌روزرسانی می‌شود؛ می‌توانید مطالب جدید را در قالب اسلایدر اضافه کنید.
  8. همچنین اسلایدها و چرخ فلک­ها برای تورهای محصول به خوبی کار می­کنند. آن­ها زوایای مختلف از یک محصول را به شیوه ای تعاملی و دلپذیر ارائه می­دهند.
  9. آخرین اهمیت طراحی اسلایدر این است که اسلایدرها به طراحان وب کمک می­کنند تا صفحات نوآورانه ایجاد کنند. به دلیل پویایی و جذابیت بصری، آن­ها راه حلی مفید برای نوآوری در سبک طراحی صفحه هستند. بنابراین، به خاطر سپردن و بازگشت به آن­ها آسان تر است.

انواع طراحی اسلایدر

تقریباً در هر نوع وب سایتی می­توانید یکی از انواع اسلایدرها را پیدا کنید چراکه طراحان وب برای کارهای طراحی مختلفی از آن­ها استفاده می­کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که برای این­که اسلایدر راحت تر در یک وب سایت قرار بگیرد، انواع مختلفی از اسلایدرها در دسترس هستند. برای توضیح انواع طراحی اسلایدر باید بگوییم که نوع اسلایدر ظاهر و احساس یک نوار را تعیین می­کند. برای مثال، تصمیم می‌گیرد که چند اسلاید را با هم ببینید، از این رو نوع چرخ فلک را انتخاب می­نمایید.

دقت کنید که در نوع رایج اسلایدرها هر بار یک اسلاید را نمایش می­دهند.

لازم به ذکر است که نوع اسلایدر می­تواند رفتار پاسخگوی نوار لغزنده را کنترل کند به معنی این که با کوچکتر شدن صفحه نمایش، نوار لغزنده هم کوچکتر می­شود و در عین حال نسبت اصلی را هم حفظ می­کند.

رایج ترین نوع لغزنده، نوع «ساده» اسلایدر است. این نوار لغزنده یک اسلاید را در یک زمان برای بازدیدکنندگان نشان می­دهد. این به کاربر کمک می­کند تا بر روی پیام متمرکز شوند، که این نوع را برای هدرها یا گالری­ها انتخابی عالی است. در واقع، شما می­توانید از این نوار لغزنده ساده برای هر هدفی استفاده کنید.

انواع طراحی اسلایدر

در ادامه به معرفی انواع طراحی اسلایدر خواهیم پرداخت.

  1. Simple slider type (نوع ساده)

اسلایدر ساده یک اسلاید را در یک زمان نشان می­دهد.

Smart Slider  همه کاره ترین اسلایدر برای وردپرس و جوملا است. به علاوه دارای ویژگی های شگفت انگیزی است که متناسب با نیازهای همگان است. با Smart Slider، می­توانید اسلایدرهای زیبا برای وب سایت خود ایجاد کنید. شما همچنین می­توانید از جلوه­های طراحی محبوب استفاده نمایید. در طراحی اسلایدر معمولا از این نوع در اندازه بزرگ یا اندازه کامل استفاده می­کنند.

این اسلایدر، اسلایدهای زیادی را برای بازدید کننده ارائه می­دهد. در نتیجه، هر اسلاید فضای محدودی پیدا می‌کند، اما بازدیدکننده می‌تواند سریع‌تر اسلایدر را مرور کند. مردم اغلب از چنین چرخ فلک­هایی برای نمایش محصولات یا پست­های وبلاگ استفاده می­کنند.

همان طور که قبلا ذکر شد در نوع carousel slider type اسلایدهای زیادی را در کنار یکدیگر نشان داده می­شوند، در نتیجه می­توانید محتوای زیادی برای اشغال یک فضای واحد داشته باشید. بازدیدکننده می­تواند همه اسلایدهای قابل مشاهده را در یک زمان تغییر دهد که به آن­ها امکان می­دهد مطالب را مختصر و سریع مرور کنند. اگر اسلاید کافی ندارید، این امر می­تواند منجر به اسلایدهای یتیم شود.

اما اگر ترجیح می­دهید آن­ها اسلایدر شما را در کنار هم کاوش کنند، این امکان نیز وجود دارد. بهتر است یک دکمه رای برای تغییر اسلاید قرار دهید. با تنظیم تک سوئیچ، می­توانید از اسلایدهای یتیم در نوار اسلایدر خود جلوگیری کنید.

مفیدترین ویژگی­های نوع چرخ فلک اسلایدر تنظیم دقیق نتیجه است. در این نوع می­توانید از تنظیمات برای قرار دادن حداکثر تعداد اسلاید برای صفحه نمایش های بزرگ استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر آن را روی 1200 پیکسل تنظیم کنید، اسلایدهای شما نمی­توانند بیش از 1200 پیکسل اسلایدر را اشغال کنند.

  1. نوع Showcase

در این نوع مانند carousel slider type ، شما این امکان را دارید که اسلایدهای زیادی را در کنار یکدیگر نمایش دهید. با این حال، تفاوت عمده ای بین رفتار آن­ها وجود دارد. نوع Showcase باعث می­شود بازدیدکنندگان بر روی یک اسلاید که در وسط است تمرکز کنند. می­توانید بقیه اسلاید را نیمه شفاف یا کوچکتر کنید تا به تمرکز بازدیدکننده کمک کند. علاوه بر این، برخلاف نوع چرخ و فلک آن­ها می­توانند فاصله ثابتی بین اسلایدها داشته باشند.

توجه کنید که نوع Showcase دارای مجموعه ای از تنظیمات انیمیشنی است.

  1. نوع Block type

اسلایدرهای بلوکی هدرهای شگفت انگیزی ایجاد می­کنند. آن­ها سبک هستند و سریع بارگیری می­شوند، اما به شما اجازه می­دهند جلوه های عالی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید تقسیم‌کننده‌های شکل را به آن‌ها اضافه کنید و از اسلایدر بلوکی برای شکستن طرح‌بندی صفحه‌تان با جلوه‌ای جالب استفاده کنید.

ویژگی­ های اسلایدر خوب

  • یک اسلایدر خوب باید فضای کمی را اشغال کند.
  • کاربران را درگیر کنند. (جذاب باشند)
  • باید تصاویر را یکپارچه کنند. (در حالی که رسانه های موجود در صفحه می­توانند توجه را از متن دور کنند، اسلایدرها باید همه آن­ها را در یک مکان قرار دهند تا از حواس پرتی افراد جلوگیری کنند.)
  • همیشه یک اسلایدر خوب باید به کاربران اجازه دهد که با سرعت خود اسلایدها را پیش ببرد و اگر محتوای آن­ها به دلخواهشان نیست، بتوانند با یک کلیک از آن­ها رد شوند.

ویژگی­ های اسلایدر خوب

طراحی اسلایدر چگونه انجام می­شود؟

طراحی اسلایدر به بازدیدکنندگان شما کمک می­کنند تا از راه تصاویر، فیلم­ها، متون و تعاملات، شرکت، محصول یا برند شما را درک نمایند. به سادگی با 5 مرحله بعدی می­توانید اسلایدرهای موفق بیشتری را سریعتر و بسیار کارآمدتر طراحی کنید.

فرآیند طراحی اسلایدر در 5 مرحله ساده:

  1. برنامه ریزی

برنامه ریزی اصلی ­ترین بخش فرآیند طراحی اسلایدر است. هدف اسلایدر را در این همین مرحله اول شناسایی کنید. اگر هدف مشخصی نداشته باشید، نمی‌توانید یک طرح مناسب گرافیک ایجاد کنید.

در این مرحله نمونه سوالاتی که باید به آن­ها پاسخ دهید به شرح زیر هستند:

  • هدف اصلی اسلایدر شما چیست؟ اطلاع رسانی، فروش یا سرگرمی؟
  • بازدیدکنندگان شما چه انتظاری دارند؟
  • چه نوعی را نیاز دارید؟ اسلایدربا عرض کامل، چرخ فلک یا فقط یک بلوک ساده؟
  • محتوای اسلایدهای شما چه خواهد بود؟
  • به چند اسلاید نیاز دارید؟

از طریق پاسخ­ به این سوال­ها، اولین مفهوم را که مطابق با مشخصات مشتری است، ترسیم خواهید کرد.

پس  از آن که دریافتید که چه هدفی از طراحی دارید، می­توانید شروع به ارائه ایده­ها و راه حل­ها کنید. نمونه­های موجود در سایت­ها همگی منابع خوبی جهت یادگیری ترندها هستند و برای گرفتن ایده های تازه هم کاربرد دارند.

  1. آماده سازی

از طریق اطلاعات یا داده های جمع‌آوری‌شده از مرحله برنامه ریزی، زمان تنظیم یک برنامه هدفمند است. بهره گرفتن از قوه تخیل می­تواند به افراد در سازماندهی افکار و شکل دادن در جهت طراحی اسلایدر کمک نماید. در حال حاضر ابزارهای طراحی مختلفی در بازار موجود هستند، ولی شما تنها با یک مداد و کاغذ ساده هم می­توانید شروع کنید. پس انجام این مراحل در صورت نیاز می‌توانید ایدهایتان را با کمک یکی از نرم‌افزارهای طراحی مانند فتوشاپ یا اسکچ، به یک مدل واقعی تبدیل کنید. نکات اصلی  مرحله آماده سازی به شرح زیر است:

  • تصاویر: تصاویر پس زمینه در این مرحله نقش بسیار مهمی نسبت به قبل دارند. تا حد امکان از تصویرهایی با کیفیت بالا استفاده نماییدو از جستجو مداوم دست برندارید. این نکته را فراموش نکنید که تصاویر شما با هدف تان باید در یک راستا باشند و بتوانند به وضوح پیام شما را بیان نمایند. در خصوص اندازه تصاویر هم باید بدانید که اندازه 600 x 1920 پیکسل هم رایج ترین اندازه است چراکه به خوبی در یک نوار اسلایدر با عرض کامل قرار می­گیرد.
  • محتوا: در نظر داشته باشید که محتوا هم باید به اندازه تصاویر خوب باشند. محتوا تمامی سرفصل­ها، پاراگراف­ها، تصاویر، فیلم­ها، نمادها و دکمه­ها را شامل می­شود.
  • سبک: هر فونت، رنگ و سبک نمادی را که انتخاب می­نمایید، باید در تمام اسلایدها آن را دقیقا تکرار کنید.
  1. ایجاد اسلایدر

در این مرحله از طریق یک اسلایدر قالب از پیش ساخته شده یا طراحی یک اسلایدر کاملاً جدید استفاده نمایید. در اولین روش می­توانید از کتابخانه الگو کمک گرفته و در مدت 5 تا 20 دقیقه یک اسلایدر بسازید. در دومین روش باید اسلایدر را متفاوت و مطابق سلیقه خودتان دیزاین کنید.

  1. طراحی و ساخت اسلایدها

در این مرحله باید ایده محتوا و مفهموم سبک­تان را وارد عمل نمایید. در واقع در این مرحله زمانی که اسلایدر را طراحی کردید، می­توانید انواع مختلفی از اسلایدها را هم اضافه نمایید. اسلایدها دارای پس‌زمینه هستند و می‌توانند حاوی انواع مختلفی از لایه‌ها باشند. این مرحله برای افراد بسیار راحت خواهد بود  چراکه پیش از آن تصاویر و ویدیوهای پس زمینه را ساخته اند.

  1. نکات و خطرات
  • سعی کنید تعداد خانواده­های فونت را به حداکثر 3 محدود کنید و از فونت­های غیر ضروری، بدون ساختار و غیرحرفه ای اجتناب نمایید.
  • طول خطوط خود را محدود کنید.
  • داشتن مقدار مناسب کاراکتر در هر خط، کلید خوانایی اسلایدر شما است. طول خط بهینه برای متن شما 60-80 کاراکتر در هر خط در نظر گرفته می­شود.
  • قدرت فضای سفید
  • فضای سفید فاصله بین عناصر مختلف است که به بازدیدکنندگان وقفه­های بصری می­دهد. اگر به درستی استفاده شود، می­تواند مزایای زیادی را برای اسلایدر شما فراهم کند.
  • صفحه نمایش موبایل را در نظر داشته باشید.
  • عمده ترین مشکل برای مبتدیان این است که حجم متفاوتی از محتوا را روی اسلایدها طراحی می­کنند. به عنوان مثال اسلاید اول فقط شامل چند جمله است، اما اسلاید بعدی پر از تصاویر، پاراگراف­ها یا دکمه­ها است. در ابتدا، همه چیز در دسکتاپ عالی به نظر می­رسد، اما در تلفن همراه، ارتفاع اسلایدها می­تواند واقعا متغیر باشد که منجر به تجربه ناخوشایند برای بازدیدکنندگان شما می­شود.
  • از اسلایدهای زیاد خودداری کنید.

حداکثر 5 اسلاید در هر نوار قرار دهید. البته، اگر یک چرخ فلک محصول ایجاد کنید، این تعداد می­تواند بسیار بیشتر باشد زیرا می­توانید 3-4 اسلاید را همزمان ببینید. فقط در صورتی که بخواهید یک نوار گالری ایجاد کنید می­توانید از نمایش تعداد زیادی عکس استفاده نمایید. در این صورت فراموش نکنید که گزینه Lazy loading و بهینه سازی تصویر را روشن کنید، با این تنظیمات می­توانید زمان بارگذاری را به شدت افزایش دهید.

پس از ساختن و طراحی اسلایدر تست آن را فراموش نکنید. تست کردن آن هم در مرحله ساخت و هم در پایان بسیار اهمیت دارد.

نکات و خطرات