استاپ موشن

استاپ موشن یکی از انواع انیمیشن است که امروزه به دلیل بازدهی های تبلیغاتی خوب و اثر گذاری زیاد بر روی مخاطب مورد توجه قرار گرفته است. 

برای دانستن علت این اثرات و همچنین بهره برداری از آن ها با ما همراه باشید.

استاپ موشن

استاپ موشن چیست؟

به طور کلی همه انیمیشن‌ها از قرار گرفتن چند تصویر به صورت پشت سر هم و پی در پی، ساخته می‌شوند. در انیمیشن‌های دو بعدی، تصاویر نقاشی شده با دست یا کامپیوتر، فریم به فریم نشان داده می‌شوند و در انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌های کامپیوتری به آهستگی حرکت کرده و با گرفتن عکس‌های پشت سر هم از آن‌ها، یک تصویر متحرک تشکیل می‌شود

در ساخت انیمیشن به روش استاپ موشن یا Stop Motion به جای استفاده از نقاشی، از عروسک‌ها و مدل‌های واقعی استفاده می‌شود. این کار به این صورت انجام می‌شود که عروسک را کمی حرکت می‌دهند، سپس از آن عکس گرفته می‌شود و آنقدر این عمل را تکرار می‌کنند تا حرکت تصویر را به بیننده القا کنند.

قدمت استاپ موشن چقدر است؟

هنر استاپ موشن بسیار قدیمی بوده و حدودا قدمتی برابر با صنعت سینما دارد. در آن زمان کارگردانان فیلم‌های مختلف، به دنبال راهی برای حرکت بخشیدن به اجسام بودند و این گونه بود که ایده استفاده از این تکنیک به ذهنشان رسید. اولین بار این هنر در فیلم Humpty Dumpty Circus در سال ۱۸۹۷ استفاده شد. استاپ موشن‌ها، سال‌ها برای ساخت جلوه‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گرفت. شاید برای شما جالب باشد که بدانید فیلم‌های جذاب و به یاد ماندنی  Star Wars و The Terminator و Robocop نیز با استفاده از این تکنیک ساخته شده است.

نکته قابل توجهی در اینجا وجود دارد که اغلب مردم هنوز تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک را به درستی نمی دانند و گاهی این عبارات را به جای هم به کار می برند. موشن گرافیک معمولا با تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و دیگر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت همراه است. در مقابل استاپ موشن به عنوان یک شکل هنری خاص از انیمیشن، بیشتر بر روی روش های سینمایی و تکنیک های داستان سرایی برای تدوین یک روایت تمرکز دارد.

انواع استاپ موشن

  1. آبجکت انیمیشن (Object Animation):  ابجکت انیمیشن به سبکی گفته می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از تمامی اشیاء اطرافتان به خلق ایده و داستانتان بپردازید.
  2. Pixilation: در این روش انسان هم می‌تواند در روایت داستان شما نقش‌آفرینی داشته باشد و کاری متفاوت را برای مخاطبین به نمایش بگذارد.
  3. Claymation  یا انیمیشن خمیری: آبجکت‌ها در این سبک، از خمیر ساخته می‌شوند. انیمیشن پر بازدید و محبوب «بره ناقلا» در همین سبک استاپ موشن ساخته شده است.
  4. Puppet Animation یا انیمیشن عروسکی: در سبک عروسکی شما می‌توانید از کاراکترهای عروسکی، با هر نوع متریالی برای خلق داستان‌تان استفاده کنید. انیمیشن‌های «آقای گوزن» یا «قصه‌های بازار» از نمونه کارهای ایرانی از این سبک هستند.
  5. Cutout: در سبک کات اوت نمایش شما با برش انواع کاغذ، مقوا یا پارچه و حرکت فریم به فریم آن‌ها شروع به روایت داستان‌تان می‌کنید.
  6. Silhouette Animation یا انیمیشن سایه‌ای: این سبک را می‌توان نوعی از سبک کات اوت دانست که تنها با نور و سایه سر و کار دارد و با بازی نور و سایه‌ها داستان‌پردازی می‌کند.
  7. ترکیبی: در این سبک از استاپ موشن ممکن است با توجه به ایده از فیلمبرداری رئال یا همزمان از آبجکت‌های کاغذی، خمیری یا بی جان استفاده کرد.

انواع استاپ موشن

البته که مدل های دیگری نیز وجود دارد و بستگی به شرایط و هدف از ساخت ان ویدیو دارد

تیم تخصصی محتوای ویدیویی جاب تیم بنابر کار شما یا نوع بیزینس شما در تماس و مشاوره رایگان بهترین و پر بازخورد ترین مدل را انتخاب می کنند

در سال‌های اخیر با پیشرفت اینترنت و استقبال مردم از فضای مجازی، بستر جدیدی برای تولید محتوا و تبلیغ به وجود آمده است. همین بستر و دیده شدن تبلیغات باعث شده تا عرضه‌کنندگان محصول رغبت بیشتری برای تولید تیزرهای تبلیغاتی متفاوت، جذاب و خلاقانه داشته باشند. همین دلیل باعث شده تا بسیاری از سفارش‌دهندگان به جای هزینه برای انیمیشن‌ها و یا تیزرهای گران قیمت رو به تبلیغات تولید محتوا به سبک استاپ موشن بیاورند و برند و محصول‌شان را خاص‌تر در چشم بینندگان جلوه دهند. شما هم با ساخت استاپ موشن می‌توانید به فکر یک درآمدزایی خوب به روشی جذاب باشید! پس برای آموزش‌های بیشتر با جاب تیم همراه باشید.

مزایای استاپ موشن

۱. بهبود تصویر برند

اگر با تکنیک استاپ موشن بتوانید ویدیوهای جذاب و عالی تولید کنید، می‌توانید خیلی سریع برند خود را بر سر زبان‌ها بیندازید و تصویری عالی از برند خود در ذهن مخاطب ایجاد کنید. بسیاری از کسب و کارها چنین هدفی را دنبال می‌کنند و رسیدن به چنین دستاوردی نیاز به خلاقیت و محتوای جذاب دارد. تکنیک‌های انیمشین‌سازی خصوصاً استاپ موشن به شما کمک می‌کند که تصویر خوبی از برند خود به جای بگذارید.

۲. افزایش و بهینه‌سازی نرخ تبدیل

با این تکینک می‌توانید نرخ تبدیل صفحات سایت خود را هم بهبود ببخشید. بهینه سازی نرخ تبدیل  یکی از مواردی است که با محتوای جذاب و معنی‌دار ممکن می‌شود و در صورتی که بتوانید از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی نوآورانه استفاده کنید، شک نکنید که می‌توانید نرخ تبدیل مورد نظر خود را در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. به همین خاطر است که استاپ موشن یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شود.

۳. آموزش دادن به مخاطبان

یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که مدیران و صاحبان کسب و کار برای خودشان تعیین می‌کنند، آموزش دادن است. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها این کار را انجام می‌دهند ولی اگر شما می‌خواهید آموزش‌های خود را اثربخش‌تر کنید، بهتر است نوآوری کنید. بهترین راه برای نوآوری تولید محتوای ویدیویی با استفاده از تکنیک استاپ موشن است. این تکنیک هم مخاطب را تا پایان ویدیو پای محتوای شما نگه می‌دارد و هم آموزشی که به او می‌دهید را در ذهنش ماندگار می‌کند.

۴. جذب مخاطبان جدید و افزایش فروش

یکی دیگر از مزایای استپ موشن، این است که با استفاده از آن می‌توانید مخاطبان کسب و کار خود را بیشتر کنید. جذب مخاطبان جدید در دنیای امروز کار آسانی نیست ولی اگر بتوانید از تکنیک مورد بحث به صورت خلاقانه و نوآورانه استفاده کنید، مطمئن باشید که مخاطبان جدید خیلی زود سراغ شما می‌آیند و به مخاطب پر و پا قرص شما تبدیل می‌شوند.

برای ساخت یک استاپ موشن به یک تیم شامل سناریونویس، مدیر تولید، تدارکات، سازندگان آبجکت، انیماتورها، گرافیک، تدوینگر، نریتور، صداگذار نیاز است. استاپ موشن در هر مرحله بهترین ها را به کار میگیرد.

https://youtu.be/YQkC0Qs3aD0

https://youtu.be/K6ukGDS2x10

https://youtu.be/ByGq-EdQ2L0

https://youtu.be/g3p2TZ5q9to

https://youtu.be/VRNqLodB_60

تعرفه استاپ موشن

تعرفه استاپ موشن

تعرفه ساخت استاپ موشن و نحوه قیمت گذاری به عوامل و پارامترهای مختلفی بستگی دارد که در ادامه اشاره میکنیم. اما چیزی که مهم است، چون ساخت استاپ موشن، یک کار خدماتی و هنری است، مثل بقیه کارهای هنری، تعرفه استاپ موشن عدد مشخصی ندارد. در عمل توافقی است بین سازندگان و سفارش دهنده. در کل عوامل زیر در قیمت استاپ موشن موثر هستند:

ایده پردازی و سناریو

تعداد عوامل سازنده

سبک استاپ‌موشن

تجهیزات تصویربرداری و نورپردازی

بستر انتشار ویدیو

زمان‌بندی تولید کار

مدت زمان ویدیو

پویایی انیمیت

متریال‌های استفاده شده

موسیقی

نریتور