تولید محتوا یکتا با رعایت تمام اصول سئو

تولید محتوا یکتا با رعایت تمام اصول سئو

تولید محتوا یک نوع بازاریابی است به صورتی که اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار می گیرد تا بتوان مخاطب را مجذوب محصول یا خدمات کرد محتوا را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. دقت کنید تولید محتوا فقط محتوای متنی نیست بلکه محتواهای ویدیویی، گرافیکی، تصویری، صوتی و ... نیز وجود دارند اما عموم فقط با محتوای متنی آشنا هستند.

حدود دو دهه از زمانی که بیل گیتس جمله معروف «محتوا پادشاه است» را گفت، می‌گذرد. این عبارت به شعاری در عرصه بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. اما بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چه تاثیری در کسب و کار شما دارد و چرا اصلا محتوا پادشاه است؟ در این مقاله از جاب‌تیم قصد داریم اهمیت تولید محتوا برای سایت و انواع محتوایی که می‌توانید در سایت‌تان منتشر کنید را بررسی کرده و و ببینیم که این بخش از خدمات وبمستری چه کمکی به توسعه کسب‌وکار شما می‌کند. با ما همراه باشید.

امروزه تولید محتوا تنها ابزاری است که برای کسب رتبه در موتورهای جستجو در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌گیرد که به یک صنعت میلیاردی در بیزنس‌های جهانی تبدیل شده‌است. کسب و کارها برای اینکه بتوانند از هم پیشی بگیرند و بهتر در گوگل دیده شوند، مجبورند با تولید محتوای یونیک و دسته‌اول و البته باکیفیت، صلاحیت‌ خودشان را به گوگل ثابت کنند. محتوایی که در سایت شما قرار می‌گیرد باید با محتوای سایت‌های رقیب متفاوت باشد و به طور اختصاصی برای سایت شما تولید شده‌باشد. از طرفی محتوا باید بتواند پاسخ سوالات کاربران را بدهد و به نیازهای آن‌ها پاسخ بدهد. تولید محتوا اصولی و درست همواره می‌تواند مشتریان و کاربران بیشتری را به سمت سایت شما هدایت کند. می دانید که کاربران بیشتر هم به منزله اعتبار بیشتر و توجه بیشتر گوگل به سایت شما است و خب چه بهتر از این؟

تولید محتوا یعنی چی؟

محتوا ساختاری است که یک سری دیتا و اطلاعات را در بستر یک رسانه انتقال می‌دهد. بسترهای زیادی برای انتقال محتوا وجود دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به اینترنت، تلویزیون، رادیو، کتاب و غیره اشاره کرد. اما چیزی که بیشتر از همه در این مقاله مورد بحث است، محتوایی است که با هدف جذب مشتری و بازدید بیشتر در بستر سایت‌ها تولید می‌شود.

از طرفی محتوا هم انواع مختلفی دارد که محتواهای متنی، صوتی یا پادکست و انواع محتواهای بصری از مهم‌ترین آن‌ها است. محتواهای متنی یکی از اساسی‌ترین انواع محتواها هستند که سایت‌ها برای جلب توجه گوگل از آن استفاده می‌کنند.

هر بار که چیزی را در گوگل سرچ می‌کنید، درواقع دارید از گوگل می خواهید که شما را به سمت اطلاعات مرتبط هدایت کند. در این زمان است است که محتواهای تولید شده به میدان می‌آیند تا بهترین جواب را به سوال شما بدهند. از طرفی هدف از تولید محتوا این است که روی ذهن کاربر تاثیر بگذارید و آن‌ها را در مسیری که برای‌تان مفیدتر است، هدایت کنید. این فرایند برای دستیابی به اهداف کسب و کاری و خدمات ویژه انجام می‌شود که معمولا با هدف‌هایی مانند بردن فروش، ایجاد وفاداری در مشتریان، جذب مخاطب جدید و غیره انجام می‌شود.

محتوای شما همواره شامل طیف وسیعی از مطالب و اطلاعاتی است که برای سایت‌تان جمع‌آوری و تدوین می‌شود. محتواهای وب‌سایت‌های مختلف باید در راستای هدف کاری سایت تهیه شوند و از آن مهم‌تر اینکه مختص جامعه هدف همان سایت باشند.

از مقوله مدیا و تولید محتوا صوتی و تصویری که بگذریم، محتوای متنی عبارت است از نگارش محتواهای متنی که به شیوه‌ای خیلی حرفه‌ای نوشته شده و هدف آن این است که حرف شما را به مخاطب انتقال دهد. محتواها می‌خواهند خواسته و هدف شما را به کاربر انتقال بدهند و زبان شما باشند. برای مثال اگر یک سایت خدماتی در حوزه خدمات تمیزکاری خانه و محل کار فعالیت می‌کند، محتواهایی در سایت خودش منتشر می‌کند که در خصوص این نوع خدمات توضیح می‌دهد و به کاربر می‌گوید که استفاده از خدمات تمیزکاری چه کمک بزرگی به صرفه‌جویی در وقت و بهبود شرایط و کیفیت زندگی آن‌ها می‌کند. همچنین با اشاره به روش‌های نوین و استفاده از محصولات باکیفیت، کاربر را متوجه مهارت شرکت در زمینه کاری خودش می‌کند.

بیشتر بدانیم : بریف محتوا چیست و نمونه فرم آن چگونه است؟

 تولید محتوا سئو شده

همانطور که می‌دانید چرخ‌ها بدون موتور کارایی ندارند و تولید محتوا هم بدون سئو تنها هزینه‌ای است که بازده‌ای در پی ندارد. محتوا برای دیده شده و بازدید گرفتن به سئو وابسته است. سئو یا بهنیه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو باعث می‌شوند که محتوای شما در بین هزاران محتوایی که روزانه در اینترنت منتشر می‌شود، به چشم بیاید.

 تولید محتوا سئو شده

گوگل عنوان کرده است که یکی از سه عاملی  مهم در رتبه‌بندی سایت در بین موتورهای جستجو، محتوا می‌باشد. اما این گفته به چه معناست. حتما محتوایی که گوگل در مورد آن صحبت می‌کند، هر نوع محتوایی نیست. متاسفانه موتورهای جستجو برای اینکه محتوای باکیفیت را تعریف کنند، هیچ چک لیستی مشخص نکرده‌اند و احتمالا هیچ‌وقت هم مشخص نمی‌کنند. درواقع منظور گوگل از محتوای خوب، محتوایی است که در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر شود. نمایش محتوا در صفحه اول گوگل هم وابسته به این است که محتوای شما از سئو خوبی برخوردار باشد. اینکه محتوای باکیفیت چیست را نه گوگل که کاربر مشخص می‌کند اما اینکه محتوای سئو شده چیست، با فاکتورهای و المان‌های مشخص شده از طرف خود گوگل سنجیده می‌شود. کافی است این المان‌ها را در تولید محتوا رعایت کنید تا محتوای شما شانس رسیدن به صفحه اول گوگل را داشته باشد.

بیشتر بدانیم : چک لیست تولید محتوا (نکات، چارت، جدول) به همراه نمونه

اگر یک محتوا از نظر سئو رتبه خوبی بگیرد، شرایطی محیا می‌شود تا افراد و مخاطبان با یک سرچ ساده از موتورهای جستجو یا هر پلتفرم دیگری به سادگی بتواند به محتوای شما درستی پیدا کنند. البته لازم به ذکر است که نمایش داده شدن محتوای شما در صفحه اول گوگل، تنها هدفی نیست که دارید. بلکه محتوای شما باید به اندازه‌ای خوب باشد که کاربر روی لینک کلیک کرده و مشغول مطالعه آن شود. برای این منظور باید محتوا خوب و باکیفیت را آماده کنید که دقیقا در راستای کلیدواژه‌ها آماده‌سازی شده باشد. برای انجام تمام این موارد شما نیاز به مهارت دارید که با تجربه توام شده است و نتیجه آن به موفقیت بیشتر سایت شما کمک خواهد کرد. در همین خصوص می‌توانید از خدمات جاب‌تیم استفاده کنید. در این مجموعه‌ عده‌ای از سئوکارهای حرفه‌ای، محتوانویسان متبحر و وبمستران باسابقه کنار هم جمع شده‌اند تا از تجربیاتشان در جهت رشد سایت و صفحات مجازی شما استفاده کنند.

تولید محتوا یکتا یا یونیک

هزاران سایت در سطح وب فارسی وجود دارند که تنها کارشان کپی کردن از سایت‌های دیگران است و چیز جدیدی برای ارائه به مخاطبان ندارند. اگر شما هم با ایجاد سایت می‌خواهید به این گروه از وبمستران بپیوندید، بهتر است کمی بیشتر فکر کنید.

قطعا این کار را قبلا عده زیادی انجام داده‌اند وهمین الان هم در حال انجام آن هستند. به نظر شما در بین این همه وبمستر کپی‌کار که به امید ترفندهای سئو، می خواهند بازدید بگیرند و دیده شوند، چند نفر موفق خواهند بود و از طرفی در بین آن‌ها شما چه شانسی برای دستیابی به موفقیت دارید؟ قطعا هیچ.

پیش از اینکه بخواهید دست به کار شوید و سایت‌تان را راه‌اندازی کنید، از خودتان بپرسید که سایت من در مورد چیست و محتوای یکتا و یونیک مختص سایت من در کدام راستا باید تولید شود؟ به عبارت دیگر چه نوع مطلبی، عکس یا انواع دیگر محتوا دقیقا مطابق خواسته و هدف سایت من باید تولید و آماده‌سازی شود. هر نوع محتوایی که انتخاب کنید، اگر تنها برای دفعه اول در سایت شما منتشر می‌شود و به عبارتی محتوا یکتا است، می‌توانیم به شما بگوییم که به دنیای وب خوش‌آمدید و آینده خوبی در انتظار شما است. منظور از محتوای یکتا این است که خود شما یا کارکنان شما آن محتوا را تولید کرده باشند و هیچ ردی از مطالب کپی در آن نباشد. در این صورت محتوا مذکور برای اولین بار است که در اینترنت دیده می‌شود و سود آن هم تنها مختص به خود شما است.

در نوشتن یک مقاله یا تولید انواع دیگر محتوا همیشه باید از خودتان سوال کنید که یک بازدیدکننده چرا باید به سایت شما بیاید و در آن بماند. حتی اگر سایت‌تان یک سایت تجاری باشد، در خیلی از مواقع لازم است که در خصوص خدمات و محصولات‌تان توضیحات یونیک و اختصاصی آماده کنید و به مخاطب توضیح دهید که کارتان چیست و چرا آن‌ها باید به شما اعتماد کنند. حتی مقالات آموزشی در کنار مقالات توضیحی مخصوص محصولات شما، می‌توانند باعث بالا رفتن مخاطب و سپس افزایش مشتری‌های بالقوه شما شوند. بازدید کننده سایت معمولا در رابطه با سایت‌های پرمحتوا نظر مساعد‌تری نسبت به محصولات آن شرکت دارند. از طرفی سایت‌هایی که مقالات بی‌کیفیت یا حتی کپی شده منتشر می‌کنند، به کاربر نشان می‌دهند که افراد پشت این سایت و برند مذکور افراد حرفه‌ای و صاحب سبکی نیستند. 

بیشتر بدانیم : محتوای زرد چیست؟ معرفی ابزار های زرد نویسی + انواع آن

حالا یک حالت دیگر را هم باید در نظر گرفت، یک بازدیدکننده وارد یک سایت می‌شود و هیچ محتوایی درون سایت وجود ندارد و بدون اینکه موضوع جدیدی در سایت ببیند یا بتواند پاسخ سوالات خودش را پیدا کند، فورا آن را ترک می کند و با یک سرچ دیگر، به دنبال یک سایت دیگر می‌گردد.

تولید محتوای یکتا و خاص حتی در سایت‌های شخصی هم مهم است. اگر سایت شما محتوای مفیدی دارد، بازدیدکنندگان کیفیت محتوا را به نویسنده آن نسبت می‌دهند. پس حتی در سایت‌های شخصی هم باید تلاش کنید که مطلب مفیدی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید. این به اعتبار شخصی شما اضافه خواهد کرد. تولید محتوا در سایت شخصی اصلا کار سختی نیست. کافی است از چیزی که بلد هستید، در آن موضوع تجربه دارید، بنویسید و آن‌ها را با دیگران در میان بگذارید. حتی نوشتن نظرات و دیدگاه‌های شخصی شما هم می‌تواند مفید باشد.

نباید فراموش کنید که در رابطه با محتوا، موتورهای جستجو حساسیت بالایی دارند و اگر محتوا شما یکتا و مفید باشد، آن‌ها به ارزش و امتیاز سایت شما اضافه می‌کنند و بازدیدکنندگان بیشتر را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند. فضای وب همیشه مملو از رقابت‌های تنگاتنگ است. برای موفقیت در این رقابت همیشه باید چیز جدیدی برای عرضه داشته‌باشید.

 تولید محتوا با زبان فارسی

در وب فارسی با مخاطبان فارسی زبان، طبیعتا شما هم به محتوای فارسی نیاز دارید. تولید محتوا به زبان فارسی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است. طبق آمارهای رسمی منتشر شده در سال 2017 سهم زبان فارسی در بین زبان‌های دیگر و صفحات وب‌سایت به 1.8 درصد رسیده است. به عبارتی متن‌های منتشر شده به زبان فارسی در بین تمام صفحات وب سهم 1.8 درصدی دارند. این مقدار با توجه به جمعیت فارسی‌زبان‌ها عدد قابل توجهی است. اما تولید محتوا به زبان فارسی چقدر مهم است و آیا با اینکه گوگل توجه ویژه‌ای به محتواهای انگلیسی زبان دارد، شانس موفقیت محتوای فارسی بالا هست یا نه؟

بیشتر بدانیم : بازنویسی محتوا چیست؟ 5 تا از مهم ترین تکنیک های بازنویسی محتوا

هدف کلی از تولید محتوا همانطور که از ابتدای مقاله گفتیم، این است که جواب سوالات مخاطب را در اختیار او قرار دهید و او را برای مدت بیشتری در سایت‌تان نگه دارید. مشخصا برای مخاطب فارسی زبان تولید محتوای فارسی در راستای رسیدن به همین هدف انجام می‌شود. از طرفی خواسته اصلی گوگل این است که کاربر با سرچ در گوگل به نتیجه‌ای که مد نظرش باشد، برسد. تا زمانی که کاربران به دنبال اطلاعاتی به زبان فارسی باشند، گوگل هم بستری برای انتشار این محتواها ایجاد کرده و از آن حمایت می‌کند.

 تولید محتوا با زبان فارسی

تولید محتوای فارسی چه مزایایی دارد؟

با تولید محتوای فارسی می‌توانید رتبه سایت را افزایش داده و تردد بیشتری در سایت‌تان دریافت کنید. برای روشن شدن موضوع یک مثال می‌زنم. تصور کنید که شما صاحب یک کسب و کار در زمینه فروش قطعات یدکی خودرو هستید. یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر کسب و کاری در دنیایی امروزی این است که یک سایت برای معرفی برند، محصولات و خدمات‌تان داشته باشید. شما در وب سایت‌تان علاوه بر فروش اینترنتی، مشخصات محصول و آدرس فروشگاه را درج می‌کنید تا مشتریان بتوانند به واسطه فروش حضوری یا آنلاین اقدام به خرید کنند. فرض کنید کاربری به دنبال یک قطعه یدکی خاص است که شما هم آن را دارید. تا زمانی که برای آن محصول محتوا ایجاد کرده باشید، و آن کاربر هم از طریق گوگل به دنبال آن کالا بگردد، گوگل می‌تواند کاربر را به سایت شما هدایت کند. این کار تردد سایت را بالا برده و مشتریان بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می‌کند. تولید محتوا به زبان فارسی ترتیبی می‌دهد تا رونق کسب و کارتان بیشتر شود.

بیشتر بدانیم : چک لیست تولید محتوا (نکات، چارت، جدول) به همراه نمونه

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تولید محتوا یک کار تخصصی است که در صورت عدم رعایت اصول سئو باعث جریمه سایت می‌شود. پس حتما باید شرکتی را برای خرید خدمات تولید محتوا انتخاب کنید که از اعتبار کافی برخوردار باشد. شرکت جاب تیم یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید محتوا به زبان فارسی و البته زبان‌های دیگر است.

تولید محتوا با زبان انگلیسی

خیلی از کسب‌وکارها ورود به دنیای بین‌المللی را به عنوان راهی برای توسعه و رشد بیشتر می‌شناسند. از طرفی تولید محتوای انگلیسی از ضروری ترین ابزار ورود به بازارهای جهانی است. هر کسب‌وکاری بعد از اینکه توانست در بازار وب فارسی جایگاه خودش را پیدا کند، باید به فکر فتح بازارهای بین‌المللی باشد. در در دهه‌های گذشته و قبل از گسترش اینترنت اگر یک شرکت قصد داشت خدمات و محصولات خود را به بازارهای جهانی معرفی کند، باید با کاتالوگ‌ها و نمونه‌ای از محصولاتش آماده می‌کرد و این کاتالوگ‌ها را به روش سنتی به خارج از کشور ارسال می‌نمود و به دست شرکای خارجی رساند.

البته هنوز هم نمی‌توان با قاطعیت گفت که این روش دیگر متداول نیست و کارایی ندارد. اما در دنیای امروز، راه‌های ساده‌تر و البته پربازده‌تری وجود دارند.

اولین قدم برای بازاریابی بین‌المللی در دنیای امروز ایجاد سایت‌های چند زبانه و تولید محتوا به زبان‌های خارجی است. خیلی از برندها و شرکت‌ها با تولید محتوا چند زبانه روی سایت خود، علاوه بر ارتباط موثر با مشتریان قبلی با مشتریان جدید هم ارتباط برقرار می‌کنند.

بیشتر بدانیم : طراحی سایت چند زبانه

زمانی که پای چند زبانه کردن سایت و تولید محتوای خارجی به میان می‌آید، زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی که سهم بزرگی هم در محتوای سایت‌ها دارد، در اولیت قرار می‌گیرد. پس می‌توان ادعا کرد که تولید محتوا انگلیسی از مهم‌ترین اقدامات بازاریابی جهانی است. بعد از انگلیسی، زبان‌های روسی، عربی و غیره هم می‌توانند در لیست کار شما قرار بگیرند. در عصر تکنولوژی امروز رقابت تنگاتنگی بین فروشگاه‌های حضوری وجود دارد. از طرفی به لطف اینترنت هیچ محدودیتی برای خرید و فروش و معاملات با کشورهای خارجی وجود ندارد. پس می‌توانید با تولید محتوای انگلیسی راه را برای معامله با دنیا باز کنید.

زمانی که یک سایت چند زبانه داشته باشید، تولید محتوا دقیقا شروع کسب و کار شما در کشورهای خارجی خواهد بود. حالا محتواهای انگلیسی می توانند آموزشی باشند یا برای اطلاع‌رسانی آماده شده باشند یا اینکه قصدشان تبلیغ و معرفی خدمات و محصولات شما باشد. حتی می‌توانید از کسانی که به زبان خارجی مسلط هستند، بخواهید که با مشتریان ارتباط داشته‌باشند و مطالعات مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهند. در نتیجه سوددهی و فروش کسب و کار شما به طور چشم‌گیری رشد خواهد کرد.

هزینه تولید محتوا

هزینه تولید محتوا به موارد متعددی وابسته است و از اصلی‌ترین این فاکتورها می‌توان به کیفیت کار محتوانویس اشاره کرد. همچنین عناصری مانند طول محتوای متنی، میزان تجربه نویسنده محتوا و برندی که از خود ایجاد کرده است، هم در تعیین هزینه نهایی دخیل است.

هزینه تولید محتوا

هزینه محتوا هزینه‌ای است که برای خدمات تولید محتوا پرداخت می‌کند. در دنیای دیجیتال امروزی شرکت‌ها و مجموعه‌های صاحب کسب و کار بدون فعالیت در فضای آنلاین نمی‌توانند موفقیتی کسب کنند. به همین خاطر است که تولید محتوای سایت‌ها و صفحات مجازی را به افراد خبره و ماهر در این زمینه می‌سپارند و در ازای آن مبلغی پرداخت می کنند. برای این کار شما دو گزینه پیش روی خودتان دارید یا اینکه یک نویسنده برای خودتان استخدام کنید یا اینکه کار تولید محتوا را به شرکت‌ها و مجموعه‌های مرتبط برو‌ن‌سپاری کنید.

بیشتر بدانیم : پیش نیاز یادگیری تولید محتوا

با استخدام نویسنده شما با یک فرد ارتباط حضوری و دائم دارید و همیشه می‌توانید خواسته‌هایتان را مستقیما به او بگویید. اما با برون‌سپاری شما با یک تیم و افراد مختلف طرف هستید که می تواند نتایجی مانند خلاقیت و نوآوری و تنوع بیشتر را در بر داشته‌باشد.

قیمت‌گذاری روی محتوا هم یک امر تخصصی است و به زمینه کاری شما، وضعیت کاری رقبا و زبان محتوا و غیره بستگی دارد. در قیمت‌گذاری پروژه محتوا فاکتورهای زیادی می‌توانند موثر باشند که مهم‌ترین آن‌ها تعداد محتوا، نوع محتوا، کیفیت آن، تخصصی یا عمومی بودن محتوا، زبان محتوا، تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوا و منحصر به فرد بودن آن و غیره می‌باشد.

سفارش تولید محتوا

امروزه امکان سفارش تولید محتوا برای معرفی خدمات یا محصولات‌تان یا تهیه مطالب آموزشی در مدت کوتاهی با کیفیت بالا وجود دارد. با سفارش تولید محتوا می‌توانید هدف و خواسته‌هایتان را مشخص کنید و تعداد محتوا در راستای همین اهداف تحویل بگیرید. شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی هستند که با تیم مجرب و حرفه‌ای سفارش شما را در کمترین زمان و با بیشتری کیفیت به شما تحویل می‌دهند. برای سفارش تولید محتوا بهتر است به دنبال تیمی باشید که در کنار تولید محتوا، با خدمات سئو، خدمات وب‌مستری و خدمات مدیا هم آشنایی داشته باشند. این مجموعه‌ها می‌توانند مقالاتی آماده کنند که تمام ویژگی‌های لازم برای جلب توجه گوگل را داشته‌باشند. از طرفی تمام نیازهای مرتبط به سایت شما را می‌شناسند و می‌توانند به آن‌ها پاسخ بدهند. یکی از بهترین مجموعه‌هایی که که در زمینه تولید محتوا خدمات ارائه می‌دهد، جاب‌تیم است. در جاب تیم افراد حرفه‌ای و خبره‌ای از سئوکارها، وبمستران و محتوانویسان دور هم جمع شده‌اند تا سفارش شما را به بهترین نحو اجرایی کنند. با مراجعه به این مجموعه می‌توانید تمام خدمات مرتبط به سایت‌تان را از جاب تیم بخواهید و دیگر نیازی به شرکت‌ها و تیم‌های دیگر نداشته باشید.

بیشتر بدانیم : دانلود نمونه قرارداد تولید محتوای ویدیویی (فیلم - تیزر تبلیغاتی)