گزارش سئو سایت - نحوه نوشتن گزارش کار سئو جامع و عالی

حجم تقریبی

1Mb

تعداد فایل

1

تعداد پرسش ها

0

افزودن به لیست علاقه مندی ها



اشتراک گذاری این مطلب
زهرا شریفی
در مورد مدرس : "من همیشه می توانم آزادانه انتخاب کنم، اما باید بدانم که اگر انتخاب نکنم، باز هم انتخابی کرده ام."

گزارش سئو سایت - نحوه نوشتن گزارش کار سئو جامع و عالی

حجم تقریبی

1Mb

تعداد فایل

1

تعداد پرسش ها

0

افزودن به لیست علاقه مندی ها



اشتراک گذاری این مطلب
فایل های قابل دانلود
1
نمونه گزارش سئو
1Mb

گزارش سئو سایت - نحوه نوشتن گزارش سئو جامع و عالی

گزارش سئو سایت چیزی شبیه به سرو کردن غذا است، فرض کنید که یک آشپز حرفه‌ای هستید و غذاهای بسیار متنوع و خوشمزه را برای یک مهمانی آماده کرده‌اید اما به نحوه سرو آن‌ها توجهی نداشته باشید، مثلا غذا سرد سرو شود، در ظروف نامناسب و کثیف چیده شود، چیدمان و تزئین زیبایی را برای آن در نظر نگرفته باشید، قطعا هرچند هم که این غذاها متنوع و خوشمزه باشد خیلی از ارزش کار و هنر آشپز را به رخ نخواهد نخواهد شد.
حال اگر یک نیمرو یا یک املت ساده هم درست کنید اما  نحوه سرو آن را به خوبی انجام داده باشید، قطعا لذت و خوشمزگی خاصی برای کسی که آن را میل می‌کند به همراه دارد.

گزارش سئوی سایت هم به همین صورت است و به عنوان یک سئوکار باید گزارش‌های دقیق و کاملی به کارفرما ارائه کنیم تا کارفرما هم  بتواند آنالیز دقیقی از وضعیت و روند سئو سایت خودش را داشته باشد. در این مقاله در مورد گزارشی  که یک سئو کار می‌تواند به کارفرما ارائه دهد صحبت می‌کنیم. 

مشاوره سئو برای گزارش سایت

گزارش سئو چیست؟

یکی از اصلی‌ترین کارها و وظیفه‌هایی که هر شرکت خدماتی سئو باید به مشتریان خود ارائه دهد گزارش سئو است. درواقع در گزارش کار سئو می‌توان از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته و بازخوردهای آن اطلاعاتی را به دست آورد.

گزارشات سئو یک روش موثر است که به کمک آن می‌توانیم به رئیس یا مشتری خود نشان دهیم که چگونه اقدامات سئویی که انجام داده‌ایم باعث ارتقای تجارت آنها شده است. در این مورد یک مشکل وجود دارد وآن هم این است که در بسیاری از گزارش‌های سئو اطلاعات خاصی ذکر نشده است. گزارش‌نویسی در مورد پارامترهای مهم است تا بتوان با نشان دادن آن به دیگران به نحو موثری اطلاعات مربوط به پیشرفت کار را بر اساس شاخص‌های کلیدی گزارش کرد. همچنین این گزارش به نحوی بیان می‌کند که چه اقداماتی باعث موفقیت شده است و چه اقداماتی مفید نبوده‌اند و در کل چه اقداماتی در زمینه سئو برای سایت انجام شده است. یک گزارش سئوی عالی کمک می‌کند تا بتوان به بهترین شکل با دیگران ارتباط برقرار کرد. بنابراین ارزشش را دارد که برای تهیه این گزارش‌ها وقتی را اختصاص دهیم.


گزارش سئو نمونه

انتخاب معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد برای گزارش سئو

برای تهیه گزارش عملکرد سئو سایت باید معیارها و پارامترهایی را ثبت کنیم که اهمیت دارند. باید گفت این معیارها بسته به نوع کسب‌وکار بسیار متفاوت هستند، اما باید دقت کنیم که پارامترهایی که انتخاب می‌کنیم باید بیانگر میزان پیشرفت و موفقیت و همچنین اقدامات انجام شده برای سایت باشند.

اگر تنها روی چند پارامتر تمرکز کنیم و آن‌ها را در گزارش خود بیان کنیم، نمی‌توانیم تصویر درستی از کارمان را ارئه دهیم. از سوی دیگر اگر همه پارامترها را نیز در گزارش خود ذکر کنیم نیز گزارش آنقدر طولانی خواهد شد که احتمالا کسی علاقه ندارد آن را مطالعه کند. کلید یک گزارش سئو سایت موفق این است که تنها پارامترهایی را که برای آن کسب‌وکار معنادار هستند، بیان کنیم. مثلا گزارش seo یک کسب‌وکار محلی بسیار متفاوت از یک فروشگاه اینترنتی است که به جای خاصی محدود نیست.

بیشتر بدانید: " کامل ترین چک لیست سئو 2021 + تکنیک‌ های کلیدی "

ابزارهای لازم برای ایجاد گزارش سئو

باید بدانید که تعداد زیادی ابزار وجود دارند که برای تهیه گزارش سئو سایت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نحوه ارائه گزارش نیز در هر کدام از این ابزارها با دیگری متفاوت است. بعضی از آن‌ها به صورت فایل‌های متنی هستند اما بعضی دیگر به شکل داشبوردهایی هستند که می‌توان آن را به دلخواه تغییر داد.

با وجود این‌ها، واقعیتی که وجود دارد این است که برای تهیه یک گزارش خوب باید فقط از ابزارهای زیر استفاده کرد:

  • Google Analytics
  • Google Data Studio
  • Google Search Console
  • Semrush 

ویژگی های گزارش سئو خوب و حرفه ای

گزارش سئو باید منظم باشد

در ارائه گزارش منظم بودن یک امر بسیار مهم است و اگر هیچ نظمی در گزارش‌دهی نداشته باشیم یعنی ما از برنامه دقیق و استراتژی مشخصی برای کار کردن روی سایت مورد نظر برخوردار نیستیم و در اینجا کارفرما به این موضوع پی خواهد برد. پس اگربه طور منظم  به کارفرما گزارش کار خود را ارائه ندهید، نباید انتظار داشته باشید کارفرما از اقدامات شما مطلع شود وپرداخت‌های مالی شما را منظم پرداخت کند و یا به این همکاری ادامه دهد.

شفافیت در گزارش سئو

همچنان که سئو ساده و روان است اما بسیار پیچیده، سخت و حتی گاهی اوقات مبهم نیز هست زیرا سئو سایت دیگر، تنظیم کردن تگ‌ها، محتوا نوشتن و یا یک هدینگ تنظیم کردن و نوشتن alt تصاویر نیست، بلکه جدای از دانش فنی نیاز به تجربه و نیاز به یک دید خوب برای تحلیل رقباء و تدوین استراتژی دارد. پس در گزارش‌دهی باید جزئیات کاری که انجام شده است را به زبان بسیار ساده و بدون اغراق و بزرگنمایی به کارفرما ارائه نمود.


ویژگی های گزارش سئو خوب

گزارش سئوی ساده و مختصر

با توجه به درگیری‌ها و مشغله‌های زیادی که یک کارفرما دارد، نمی‌تواند و یا شاید اصلا نخواهد از خیلی از اصطلاحات تخصصی سئو آگاهی پیدا کند و یا ده‌ها صفحه گزارش را مطالعه کند بنابراین استفاده کردن از اصطلاحات سخت و پیچیده گویای حرفه‌ای یا با سواد بودن سئوکار نیست، بلکه درک صحیح کارهای انجام شده را برای کارفرما سخت می‌کند و این می‌تواند روی پروژه سئو و ادامه همکاری تاثیرگذار باشد.

گزارش سئو باید شامل اقدامات قبلی و برنامه های آتی باشد

در گزارشات سئو باید حتما اقدامات و برنامه‌های بعدی که قرار است انجام گیرد نیز نوشته شود، این یک چشم‌انداز خوب برای کارفرما است که می‌گوید سئوکار دارای برنامه و هدف است و می‌داند در مراحل بعدی قرار است چه کارهایی انجام شود.

برای مثال ممکن است انتظار کارفرما از خدمات سئواین باشد که به طور منظم ماهیانه یا هفتگی یا حتی روزانه باید درج محتوا انجام شود اما اگر در این ماه سئوکار اصلا نخواهد محتوای جدیدی بزند و این را در برنامه خود مشخص نکرده باشد، در زمانی که کافرما  سایت را چک می‌کند می‌بیند هیچ محتوا جدیدی اضافه نشده و در ظاهر سایت هم تغییری اتفاق نیفتاده است، احتمالا این طور برداشت می‌کند که سئوکار هیچ کاری روی سئو سایت انجام نداده است.

قابل مقایسه بودن با گزارش ماه ها  یا دوره ها قبلی

اگر در گزارش اطلاعاتی ارائه شود که هر ماه تغییر می‌کنند، در کنار هم قرار دادن این نتایج یک دید خوب به کارفرما از روند رشد سایت می‌دهد. مثلا تعداد کلیک‌هایی که سایت از گوگل گرفته است یا رتبه‌هایی که برای کلمات کلیدی کسب شده است، بخشی از گزارش سئو را تشکیل می‌دهند.

معیارهای مناسب برای گزارش سئو

  1. کلمات کلیدی که باعث ورود کاربران به سایت شما شده است

مهم‌ترین و اولین نکته‌ای که باید در گزارش بهینه سازی وب سایت به آن دقت کرد همین کلمات کلیدی است. البته قبل از این کار باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌‌وکارمان را پیدا کنیم. درواقع در این مرحله ما باید میزان اختلاف رتبه سایت خود در کلمه کلیدی مورد نظر نسبت به رتبه اول و همچنین میزان ورودی از هر کلمه را پیدا کنیم.

نکته‌ مهم در این زمینه این است که رتبه ما در کلمه کلیدی اهمیت کمتری نسبت به میزان ورودی دارد. ممکن است که در یک کلمه کلیدی خاصی رتبه اولی داشته باشیم، ولی جستجوی زیادی برای آن کلمه کلیدی نمی‌شود، در نتیجه ورودی زیادی به دست نمی‌آوریم پس بیشتر باید به دنبال میزان ورودی از کلمه کلیدی باشیم.  یکی از بهترین ابزارها برای این کار گوگل آنالاتیک است.

 

کلمات کلیدی

 

  1. میزان ترافیک از بک لینک‌ ها

اینکه بدانیم از کدام سایت‌ها بک لینک دریافت کرده‌ایم، مهم است. این اطلاعات به ما می‌گوید که در نوع سایت‌ها بیشتر به فعالیت و اقدام به دریافت بک لینک بیشتری کنیم. پس باید تمامی بک لینک‌ها و دامنه‌های سایت را جمع‌آوری کنیم و در آن‌هایی که بیشترین میزان ورودی و همچنین بیشترین رتبه را در گوگل دارند، تمرکز کنیم.


میزان ترافیک از بک لینک‌

  1. میزان ترافیک ورودی از موتور جستجوگر گوگل

میزان ترافیک ورودی از موتور گوگل، یکی از موارد مهمی است که باید در گزارش سئو در نظر بگیریم. می‌توان گفت مهم‌ترین معیاری که همه متخصصان سئو به دنبال افزایش مقدار آن هستند، همین مورد است. با استفاده از گوگل آنالاتیکس می‌توانیم به این مقادیر دست پیدا کنیم.


میزان ترافیک ورودی از موتور جستجوگر گوگل

  1. مقدار زمانی که هر کاربر در صفحه است

نوع طراحی صفحه سایت و محتوای داخل آن روی اینکه کاربران چقدرزمان خود را به هر صفحه اختصاص می‌دهند،  تاثیر دارد و این مورد را می‌توانیم در حالت کلی از بونس ریت گوگل آنالاتیکس متوجه شویم.


بونس ریت گوگل آنالاتیکس

  1. میزان بازدید از هر صفحه

ما می‌توانیم اطلاعات مفیدی از میزان بازدید صفحه بدست آوریم. اگر میزان بازدید صفحه بالا باشد، به این معنی است که کاربران به محتوای آن بخش علاقه‌مند هستند یا اینکه ازنظر به کار بردن اصول سئو قوی‌تر از بقیه صفحات است که به‌هرحال باید آن را بررسی کنیم. برای به دست آوردن این اطلاعات و قرار دادن آن در گزارش سئو، از گزینه session در گوگل آنالاتیکس استفاده می‌کنیم.


میزان بازدید از هر صفحه

  1. میزان کاربران بازگشتی به سایت

مقدار کاربران بازگشتی به سایت نیز یکی از مواردی است که در گزارش بهینه سازی سایت باید به آن دقت کنیم. روش‌های گوناگونی برای بدست آوردن این مقدار وجود دارد، برای مثال ما هر بار که مطلبی را در سایت خود قرار می‌دهیم،  چند نفر از کاربران همیشگی آن را به اشتراک می‌گذارند، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که آن‌ها از مخاطبان اصلی سایت ما هستند. البته در گوگل آنالیتیکس قابلیتی وجود دارد که  از طریق آن می‌توان درصد ورود کاربران قدیمی با کاربران جدید را به دست آوریم.


میزان کاربران بازگشتی

 

  1. Bounce rate

یکی از مهم‌ترین معیارهای گزارش سئو که کمتر به آن توجه می‌شود همین مورد است. بونس ریت بالا به این معنی است که وقتی کاربران به سایت ما وارد می‌شوند، آن را به سرعت ترک می‌کنند. این مقدار از نظر استاندارد، باید پایین باشد.


 بونس ریت

  1. سرعت سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین معیارهایی که زیاد بودن آن می‌تواند بر معیارهای دیگر اثر منفی بگذارد سرعت سایت است، برای مثال، در مورد قبلی که بیان کردیم یعنی بونس ریت، اگر سرعت بارگذاری سایتی پایین باشد کاربر سریعا صفحه را ترک می‌کند.


سرعت سایت

  1. نظارت بر اشتباهات و رفع آن ها

در گزارش دهی سئو باید اشتباهاتی که در طراحی سایت و پیاده‌سازی اصول سئو وجود دارد و همچنین نحوه رفع آن‌ها بیان شود. باید گفت بیشتر متخصصان سئو این موارد را در گزارش سئو سایت نمی‌آورند و  آن‌ها را فقط به صورت شفاهی و در جلسه حضوری با مالک بیان می‌کنند.


نظارت بر اشتباهات و رفع آن ها

  1. ترافیک از ابزارهای ورودی مختلف

ترافیک یکی از مهم‌ترین مواردی است که اگر به درستی تعیین شود باعث بهبود بازاریابی اینترنتی می‌شود. همانطور که می‌دانید امروزه رشد تکنولوژی و استفاده از ابزارهای مختلف مانند موبایل و تبلت برای استفاده از اینترنت افزایش زیادی داشته است، به همین دلیل با افزایش میزان ورودی ترافیک از این ابزارها مواجه شده‌ایم. پس این مورد باید حتما در نظر گرفته شود.


ترافیک از ابزارهای ورودی مختلف

  1. تعداد دفعاتی که یک صفحه مورد خزش قرار می گیرد

این یکی از مواردی است که از نظر گوگل بسیار مهم است اما اهمیت زیادی ندارد که آن را در گزارش سئو سایت خود قرار ندهیم. این به دلیل این است که، یک مورد کاملا تخصصی است و بیشتر به متخصصان سئو کمک می‌کند تا مالک سایت و اگر قرار باشد آن را در نظر بگیریم، باید توضیحات خیلی اضافه‌تری در این مورد به مالک بدهیم.


تعداد دفعات خزش در یک صفحه

  1. حالت های ایندکس

یکی از مهم‌ترین موارد در گزارش سئو سایت تعداد صفحاتی است که مورد ایندکس گوگل هستند و همچنین سرعت آن هم از مواردی است که باید در این گزارش ذکرشود.


حالت های ایندکس

  1. صفحه 404

این مورد نیز از مواردی است که اهمیت زیادی ندارد که در گزارش سئو خود برای مشتری بیان کنیم، ولی می‌تواند به عنوان یکی از خدماتی باشد که در سایت قرار می‌گیرد.


صفحه 404 در گزارش دهی سئو

  1. نرخ تبدیل

وقتی که تولید ترافیک با کیفیت بالا داشته باشیم، نشان دهنده نرخ تبدیل بالا است. برای بالا بردن این نرخ باید محتوای با کیفیتی را در سایت قرار دهیم تا بتوانیم جذب کاربران را به سمت سایت خود افزایش دهیم. در این زمینه قسمت نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیکس اطلاعات خوبی را در این خصوص به ما می‌دهد.

 

نرخ تبدیل در گزارشات سئو

 

سخن پایانی

شاید سوال برخی از افرادی که سئوی سایت انجام می‌دهند این باشد که چگونه گزارش سئو بنویسیم. جاب تیم در این مطلب سعی کرد تا نکات بسیار مهم و کاربردی که برای تهیه یک گزارش سئو نیاز است را بیان کند. اگر نکات مهم دیگری به ذهنتان می‌رسد خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

زهرا شریفی
در مورد مدرس : "من همیشه می توانم آزادانه انتخاب کنم، اما باید بدانم که اگر انتخاب نکنم، باز هم انتخابی کرده ام."

پرسش و پاسخ
0
دوره پیشنهادی
دوره پیشنهادی