تبلیغ گوگل چیست؟
تبلیغ گوگل به کمپین هایی گفته می شود که اهداف خاصی برای مشتری می تواند ایجاد کند دقت کنید بازدهی کمپین های تبلیغاتی مختلف براساس زمان، نوع و مکان می تواند متفاوت باشد و همیشه یک نتیجه صد در صدی موفقیت خروجی کمپین نخواهد بود.
انواع تبلیغ در گوگل
به این نکته دقت کنید که منظور از گوگل، خوداین پلتفرم و تمام پلتفرم های وابسته به آن می باشد. انواع تبلیغ یا تبلیغات گوگل تا به الان به 8 بخش مختلف در دنیای دیجیتال مارکتینگ تقسیم شده است که هرکدام بنا به نوع تبلیغات انتخاب و پیاده سازی می شود یعنی هر تبلیغی قرار نیست مناسب بیزینس شما باشد پس برای همین ما همه این نوع تبلیغات رو در توضیح کوتاهی معرفی میکنیم تا بتوانید اطلاعات درستی کسب کنید.
تبلیغات گوگل در جستجو (Search) : تبلیغات متنی در نتایج جستجوی گوگل یا گوگل ادز که در بالا و پایین صفحه جستجو به مخاطبین نمایش داده می شود تا مخاطبین با جستجوی خاص را به سمت سایت شما هدایت کنند. مطالعه کامل گوگل ادز چیست؟
تبلیغات گوگل به صورت نمایشی (Display) : تبلیغات تصویری در وب سایت ها یا در جیمیل. این نوع به 3 روش قابل انجام است 1. smart display campaign که پیش فرض گوگل این مورد را پیشنهاد می کند. 2. standard display campaign که حالت اتوماتیک را بعلاوه امکان شخصی سازی به شما ارائه می کند. 3. gmail campaign که در ایمیل های مرتبط را در بخش تبلیغات (promotion) یا سوشال (social) در ایمیل شما نمایش می دهد.
تبلیغات گوگل در ویدیو (Video) : تبلیغات ویدئویی در یوتیوب (براساس نوع کمپین در ابتدا، انتها، یا در بخش هایی از ویدیو) این نوع تبلیغات برای برندینگ فوق العاده است و سعی کنید ویدیویی چند ثانیه ای اما مفهومی و مجذوب کننده برای مخاطب خود در تبلیغات ایجاد کنید.
تبلیغات گوگل از نوع فروش (Shopping) : کمپین های شاپینگ یا فروش برای نمایش لیستی از محصولات شما در نتایج جستجوی گوگل برای جستجو کنندگان محصولات است و برای ایران تحریم می باشد.
تبلیغات گوگل در اپلیکیشن (App) : اگر دارای یک اپلیکیشن هستید و نیاز دارید مخاطبین هدفمند برای نصب اپ خود پیدا کنید استفاده از این نوع تبلیغ گوگل برای نصب خیلی کاربردی است دقت کنید حتما عنوان و توضیحات مناسب برای اپ خود ایجاد کنید تا تارگت تبلیغات را به نحو احسن انجام دهید.
تبلیغات گوگل به صورت هوشمند (Smart) : در کمپین های ادز خود می توانید به صورت اتوماتیک کمپین را بچینید و از این ویژگی نهایت استفاده را انجام دهید (دقت داشته باشید در زبان فارسی همیشه این نوع زیاد بازدهی خوبی نداشته اشت).
تبلیغات محلی گوگل (Local) : کمپین هایی که کمک میکنند مردم مکان فیزیکی فروشگاه شما را پیدا کنند
تبلیغات گوگل از نوع دیسکاور (Discovery) : این نوع کمپین کمک می کند تبلیغات شما در هر پلتفرمی از گوگل که قابل تبلیغ هست نمایش داده شود مثلا وب، یوتیوب و ...
بیشتر بدانیم : دیجیتال مارکتینگ چیست؟
چه نوع تبلیغی در گوگل مناسب بیزینس من است؟
هدف از تبلیغات گوگل کمک به بازاریابی بیشتر و فروش مستقیم در گوگل است تبلیغ در گوگل باید متناسب با بیزینس خود شما باشد دقت کنید بعضی از تبلیغات اشاره شده برای نتایج جستجو در ایران و برخی برای دامنه های ir تحریم شده است و نمی توان از تمام این موارد استفاده کرد برای همین نسبت به نوع محصولات و مخاطبین همیشه کمپین های هدفمند باید برنامه ریزی و اجرا شود حال موارد تاثیر گذار در انتخاب نوع تبلیغ می تواند موارد ذیل باشد:
- نوع مخاطبین
- رده سنی
- مکان (کشور) هدف
- نوع محصول یا خدمات
- ارتباط با کمپین های دیگر
- هدف و قیف مشتری بازاریابی
- و...
تفاوت تبلیغ گوگل و سئو در یک نگاه کلی!
تفاوت فقط در نحوه نمایش و مکان های قابل نمایش است و سئو با تبلیغات گوگل هیچ تداخلی ایجاد نمی کند بلکه می توانند مکمل هم دیگر برای جذب بیشتر مشتری باشند.
ویژگی | تبلیغات | سئو |
نمایش در مکان های مختلف | بله | خیر |
قابلیت تنظیم زمان و مکان | بله | تا حدودی |
تضمین نمایش | بله | تا حدودی |
امکان هدف گیری تعداد نمایش و ورودی بازدیدکنندگان | بله | خیر |
امکان توقف لحظه ای | بله | خیر |
ایجاد برندینگ | براساس کمپین | بله |
بیشتر بدانیم : سئو چیست؟
نحوه کنترل تبلیغات در گوگل؟
عموما این سوال برای مشتریان ایجاد می شود که آیا می توان کمپین های تبلیغاتی در گوگل را کنترل کرد؟ بله شما می توانید کمپین های خود را براساس نوع تبلیغات و مواردی مثل روز، ساعت، نحوه نمایش، مکان نمایش و جایگاه نمایش کنترل کنید ابزارهای گوگل دسترسی تمام این موارد را برای شما ایجاد کرده اند.
مزایا و معایب تبلیغات در ابزارهای تبلیغی گوگل
تبلیغات گوگل نیز مانند سایر کمپین ها و تبلیغی مزایا و معایبی دارد و باید همه جوانب را در نظر بگیرید یکی از مهمترین عوامل همان قیمت و هزینه است که باید براساس بودجه شما باشد تا بتوانید براساس بازخورد درست از تبلیغات هزینه های تبلیغاتی را افزایش دهید. چند نمونه از معایب و مزایا در ذیل لیست شده است:
مزایای تبلیغات گوگل
- جامع هدف بسیار وسیع
- پویا و هدف دار
- مدیریت حرفه ای و امکان مانیتورینگ
- امکان تعیین میزان بودجه مصرفی در روز
- امکان تعیین کشور مورد نظر برای تبلیغ
- امکان گزارش گیری از تبلیغات به صورت دقیق
- عدم مزاحمت برای کاربران چون کاملا هدفمند است
- و ...
معایب تبلیغات گوگل
- تحریم بودن برای دامنه های ir
- پرداخت به دلار و دیگر ارزهای خارجی
- نیاز به داشتن دانش اولیه برای پیاده سازی کمپین های تبلیغاتی
- و ...
برای تبلیغ گوگل چه موردی بهترین است؟
از بین ابزارهای تبلیغاتی گوگل ادوردز و ادسنس جزو بهترین هستند اما خدمات ادز به صرفه ترین و دقیق ترین شکل ممکن برای تبلیغات است پیشنهاد ما برای کشور خودمون ادز خواهد بود چون بیشتر تبلیغات دیگر عموما برای ما فیلتر هستند.
تبلیغ در گوگل یا یکتانت؟
اگر قیف فروش برای شما اهمیت دارد و نیاز دارید که بیشترین تبدیل مشتری را داشته باشید تبلیغ در گوگل یا یکتانت را براساس زمینه و نوع فعالیت خود انتخاب کنید اما در نظر بگیرید تبلیغ گوگل گسترده تر و بسیار دقیقتر است اما اگر نیاز به تبلیغات بنری در سایت های مختلف دارید همین یکتانت را پیشنهاد میکنیم.
مشاوره تبلیغات هدفمند برای کسب و کار در گوگل
مشاوره برای تبلیغات باید براساس بریف محصول یا خدمات انجام شود برای همین همیشه پیشنهاد میکنیم یک بریف از موارد خود برای ما ارسال کنید مشاوره ما در تمام مراحل به صورت رایگان خواهد بود.
تبلیغات گوگل برای چه سایتهایی مناسب است؟
همه کسب و کارها براساس جامعه هدف خود نیاز به تبلیغ دارند اگر وب سایت خوبی دارید یا طراحی لندینگ خوبی برای مشتری انجام دادید می توانید از کمپین های تبلیغی درست استفاده کنید این جا چند نمونه از مشاغل که به راحتی می توانند از تبلیغات گوگل استفاده کنند را نام می بریم:
- وکالت
- نظافت
- پزشکی
- خرید و فروش خودرو
- فروشگاه های با زمینه های مختلف
- انواع مشاغل خدماتی
- و ....
با این احتساب و فقط با یک سرچ ساده می توانید انواع زمینه های شغلی که از تبلیغات استفاده می کنند را مشاهده کنید.
تبلیغات در گوگل چه قوانینی دارد؟
هر سازمان و کشوری به یکسری از قوانین پایبند است و ما برای تبلیغات باید این قوانین را به نحو احسن رعایت کنیم برخی از قوانین کلی برای تبلیغات به شرح ذیل می باشد:
- حفظ امنیت کاربران: افرادی که با این تبلیغات عملیات فیشینگ و یا دیگر کارهای مخرب را انجام دهند تبلیغاتشان قطع و مورد پیگیری قانونی قرار خواهند گرفت.
- ارائه محتوای مناسب براساس رده سنی مخاطبین هدف: تبلیغات شما باید برای تمام گروه های سنی مجاز باشد وگرنه قطع خواهد شد.
- محدودیت تبلیغات محصولات الکی: براساس کشور و منطقه برای بعضی از کشورها این تبلیغ غیرقانونی می باشد.
- حق کپی رایت: محصولات و محتوایی که حق کپی رایت دارد در صورت عدم رعایت توسط گوگل مسدود خواهند شد.
- محدودیت تبلیغات قمار و شرط بندی: اگر در کشوری شرط بندی غیرمجاز باشد در تبلیغات گوگل نیز این موارد مسدود خواهد شد.
- حوزه بهداشتی و دارویی: در این حوزه هرگونه تبلیغی منوط به ارائه گواهینامه های معتبر است دقت کنید مولتی ویتامین ها و مواردی از این دست گاهی شامل این محدودیت نمی شوند.
- تبلیغات سیاسی: هرگونه تبلیغات سیاسی عدم منطبق با کشور مورد نظر سریعا مسدود و کمپین از دست خواهد رفت.
- رعایت قوانین تجاری: قوانین تجاری کشور مورد نظر باید رعایت شود.
- کالا تقلبی: از لحاظ اخلاقی نیز غیر منتظره است.
- خدمات و محصولات خطرناک: مواردی که اثرات جسمی و روحی داشته باشد کاملا ممنوع می باشد.
- و....
قوانین براساس هر نوع تبلیغی می تواند تغییر کند در این بین بیشتر قوانین تبلیغاتی در گوگل مطرح شد.
بیشتر بدانیم : حمله فیشینگ چیست؟
مراحل اجرای تبلیغات گوگل در جاب تیم
ما در جاب تیم تبلیغات گوگل را براساس معیارهای مختلفی بررسی و برای مشتری اجرا میکنیم همیشه سعی بر این است که دسترسی های لازم در کمپین ها برای مشتری ایجاد شود و گاهی بنابر درخواست مشتریان آموزش هایی برای بررسی روند کمپ ها ارائه می شود تا مشتری به صورت 24 ساعته بتواند کمپین خود را بررسی و چک کند. مراحل اجرا توسط تیم ما به صورت ذیل است:
- مشاوره رایگان برای معرفی انواع تبلیغات به مشتریان
- بررسی وضعیت و امکان انجام کمپین تبلیغاتی روی سایت
- شارژ حساب
- اجرا و ایجاد دسترسی های لازم برای مشتری
- پاسخ به سوالات مشتری در طول کمپین
- ارسال گزارش کامل براساس تاریخ و جزییات
چه زمانی باید از تبلیغ گوگل استفاده کنیم؟
فروش یا ارائه خدمات براساس فصل کاری یا پیک های مختلف می تواند متفاوت باشد مثلا نزدیک به عید برای فروشندگان آجیل و خشکبار روزهای اوج فروش محسوب می شود پس باید به صورت متوالی در دید مشتریان قرار بگیرد مشتریانی که قبلا هم اقدام به خرید اینترنتی داشته اند. مشاوره دقیق برای این موارد می تواند یک سکوی پرتاب برای فروش بیشتر باشد. برای روشن تر شدن یک مثال دیگر ارائه میکنیم سیستم های سرمایشی اوج جستجو را در 5 ماهه اول سال دارند یعنی بعد از این تایم جستجو توسط کاربران در حد صفر پایین می آید. پس تبلیغات را برای تایم های هدف دار باید انتخاب کنید.
یک نمونه از هوشمند بودن تبلیغات گوگل
خانمهای زیادی به گوگل شکایت میکنند که برای ما تبلیغات مخصوص خانمهای باردار نشان میدهید ولی ما باردار نیستیم گوگل معذرت خواهی میکند .. بعد مدتی مشخص میشود این خانمها باردار هستند و خودشان خبر نداشتند گوگل با استفادههای الگوریتمهای پیشرفته خودش و جستجوهای این موارد را متوجه شده بود!
موارد عجیب که از تبلیغات گوگل استفاده می کنند!
در این بخش برخی از عجیب ترین تبلیغات را که کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند مرور می کنیم تا ببیند چه کسب و کارهایی از این تبلیغات استفاده کرده اند
چرا وبینارهای تبلیغ گوگل به شدت افزایش یافته است؟
با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه می شوید که وبینارهای مختلفی برای انواع تبلیغات در گوگل در حال اجراست! که بنا به دلایلی مثل مهم بودن تارگت ها، به صرفه بودن از لحاظ هزینه ای، استقبال گسترده کاربران از تبلیغات بدون اسپم، آشنایی کسب و کارها با این سبک تبلیغات و همچنین افزوده شدن کسب و کارها پس از کرونا در فضای آنلاین و ...
اصطلاحات تبلیغ گوگل
Campaign (کمپین) : مجموعه ای از گروه های تبلیغاتی
Ad Group : جدا کرده گروه های تبلیغاتی براساس محصولات
Campaign Type : نوع نمایش کمپین (جستجو، نمایشی، فروش، ویدیویی، افزایش نصب اپلیکیشن، هوشمند، محلی و دیسکاور)
keywords : کلمات کلیدی که نیاز دارید کاربران با سرچ آن ها به محصولات یا خدمات شما برسند
Click Through Rate) CTR) : نرخ کلیک برای سنجیدن عملکرد شما در تبلیغات به ازای نمایش
Quality Score : امتیاز کیفیت یا کیفیت تبلیغ شما
Impressions : تعداد دفعات نمایش تبلیغات شما در بخش های مختلف
Maximum CPC bid : بیشترین مبلغی که برای هر کلیک در کمپین خود تعیین کرده اید
Ad Rank : رتبه تبلیغ شما براساس دیگر تبلیغات در نتایج جستجو
Ad extensions : افزونه های تبلیغاتی برای نمایش بیشتر توضیحات در نتایج
Landin Page : صفحه ای که کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغ وارد آن می شود
Daily budget : بیشترین بودجه ای که شما در نظر دارید در طول روز هزینه تبلیغات شود
Call-to-Action) CTA) : عملی که می خواهید مخاطبتان انجام دهد مثل "همین الان تماس بگیرید"
Cost-Per-Click) CPC) : هزینه ای که به ازای هر کلیک پرداخت می شود
Conversion : تبدیل در تبلیغات مثل اسکرول صفحه بعد از کلیک روی تبلیغات شما
Display URL : آدرسی که در صفحه نتایج جستجو به مخاطبتان نمایش می دهید.
Final URL : آدرسی که قرار است کاربر پس از کلیک به آن هدایت شود
Google Display Network : شبکه تبلیغاتی گوگل که 2 میلیون وب سایت و 650 هزار اپلیکیشن موبایل است
Headline : عنوان تبلیغ متنی در نتایج گوگل
Bidding Strategies : استراتژی شما برای سیستم قیمت گذاری گوگل به صورت اتوماتیک یا دستی
Invalid Clicks : تشخیص کلیک های نامعتبر که از بودجه شما کسر نخواهد شد
Lost Impression Share : فرصت های از دست داده شده برای نمایش در تبلیغات
خدمات جاب تیم : خدمات گوگل ادوردز یا ادز (ads) + قیمت
برای مدیریت تبلیغات هزینه جداگانه گرفته میشود؟
اگر خود شما نمیتونید انجام بدید 9 درصد روی مبلغ شارژ برای مدیریت کمپین باید پرداخت کنید تا مدیریت کمپین برای شما انجام بشه
هزینه هر کلیک چگونه محاسبه میشود؟
در تبلیغات گوگل سیستم مزایده وجود داره و بسته به بازه تعریفی شما و زمان ترافیک قیمت برای کلمات میتونه متغیر باشه و در پنل شما قیمت ها دقیقا به ازای هر کلیک مشخص هستش
با چه واحد ارزی شارژ تبلیغات را انجام می دهید؟
فعلا دلار و رینگیت مالزی واحد های ارزی هستند که توسط تیم ما برای شارژ استفاده می شونداگر مورد درخواستی دارید از واحد پشتیبانی موارد لازم رو درخواست بدید
بعد از شارژ کردن ما در گوگل امکان بازگشت وجه وجود دارد یا خیر؟
اگر شارژ شما مصرف نشده باشد باید با پشتیبانی هماهنگ کنید
امکان پرداخت با لیر ترکیه هم وجود داره؟
عموما با لیر، دلار، رینگیت مالزی شارژ انجام می شودهمیشه برای اطلاعات دقیقتر سعی کنید تلفنی استعلام بگیرید
ما دوس داریم تبلیغات گوگل بریم ولی شنیدیم رقبا ربات میندازن. آیا راهی برای جلوگیری از این موضوع وجود داره؟
به این نکته توجه کنید که در این نوع تبلیغ گوگل شما دسترسی آنچنانی به نوع ورودی نداریدبهترین راه حل پیدا کردن آی پی ورودی بیش از مورد هست و اعلام این آی پی به گوگل بعنوان کشوری که نمیخاید در نتایجش در جستجو باشید