اگر شما صاحب کسب و کار هستید، به دنبال درآمد بیشتر یا خواهان راه اندازی کسب و کار جدیدی هستید باید طبق یک استراتژی یا برنامه خاصی پیش بروید، بیزینس پلن (Business Plan) طرحی است که استراتژی و هدف شما از ایجاد کسب و کارتان را مشخص میکند. با داشتن این پلن میتوانید فعالیت منسجم و هدفمندی داشته باشید.
بیزینس پلن را می توان برای هر کسب و کاری آماده کرد باید دقت کنید که این طرح یک برنامه بلند مدت برای رشد کسب و کار است و باید قابلیت ارتقا یا تغییر بنا بر شرایط اقتصادی روز را داشته باشد دقت کنید Business Plan یا برنامه کسبوکار یک بررسی کامل و تحلیل منطقی برای ایده کسبوکار شما است که باید پیش از اقدام به راه اندازی و شروع کسب و کار انجام شود.
دورنمای طرح شامل: خلاصه مدیریتی، معرفی محصول یا خدمت، تحلیل بازار، فرایند اجرا، برنامه بازاریابی و فروش و در آخر برنامه مالی
بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن چیست؟ طرح کلی شامل رئوس مطالب در مورد کسبوکار که به بقیه، خصوصا سرمایهگذاران ارائه میشود.
اگر بهترین ایدههای کسبوکار و درآمد را داشته باشید، برای انجام دادن آنها به نحو احسن، به برنامهریزی مدون و منظم نیاز دارید. بیزینس پلن در واقع همان برنامهریزی است که در ابتدای کار برای کسبوکار خود ایجاد میکنید. شما در این پلن عواملی مانند اهداف اصلی کسبوکار، برآورد هزینه و میزان سودآوری، آنالیز بازار و... را تعیین کرده و ارائه میکنید. نوشتن این برنامه مانند نقشه راه، کسبوکار شما را در مسیر درست نگه میدارد و به شما کمک میکند که قدم به قدم برای رسیدن به اهداف کسبوکار خود اقدام کنید. بعلاوه ایجاد یک دید کلی برای شما، برنامه منسجمی از فکر و ایدهای که دارید را به سرمایهگذاران ارائه میکند تا بخشی از هزینههای مالی شرکت را تحت پوشش قرار دهند و در سود شما نیز شریک باشند.
لزوم داشتن بیزینس پلن
شروع یک کسبوکار جدید همواره مشکلات خود را دارد. آمادگی برای این مشکلات میتواند تاثیر آنها را بر تجارت را به حداقل برساند. یکی از گامهای مهم در آمادهسازی برای چالشهایی که ممکن است با آن مواجه شویم، نوشتن طرح کسبوکار قوی است. نوشتن طرح کسبوکار کمک میکند تا با وضوح بیشتری درک کنیم که چه کارهایی برای رسیدن به اهداف خود باید انجام دهیم. طرح نهایی کسبوکار نقش یادآور برای اهداف اصلی را ایفا میکند و ابزار ارزشمندی است که میتوان به آن مراجعه کرد.
سه هدف اصلی برای نوشتن بیزینس پلن
با توجه به اینکه تمام تجارتهای بزرگ و مطرح قبل از شروع کار خود بیزینس پلن تهیه کردند، نگارش این برنامه منسجم قطعا هدفمند است. از جمله اهداف اصلی تهیه طرح کسبوکار در دنیای دیجیتال مارکتینگ میتوان به این موارد اشاره کرد:
ایجاد تمرکز تجاری با یک بیزینس پلن خوب
هدف اصلی نوشتن بیزینس پلن، ایجاد برنامههای منسجم برای آینده است. این برنامهها باید شامل اهداف یا نقاط عطف و مراحل دقیق چگونگی رسیدن شرکت به هر مرحله باشد. فرآیند ایجاد نقشه راه برای رسیدن به اهداف کسبوکار ،کمک میکند تمرکز خود را تعیین کرده و روال رو به رشد را دنبال کنیم.
تامین مالی مطمئن با پیش بینی هزینه ها در business plan
یکی از اولین چیزهایی که سرمایهگذاران خصوصی، بانکها یا سایر وام دهندگان قبل از سرمایهگذاری در هر کسبوکاری به دنبال آن هستند، طرح تجاری است که نشان دهد برای آینده این بیزنس، تحقیقات خوب و کاملی انجام شده و برنامه منسجمی ریخته شدهاست.
سرمایهگذاران باید بدانند که کسبوکار چگونه اداره میشود، پیش بینی درآمد و هزینه چیست و مهمتر از همه، بازگشت سرمایه چگونه انجام میشود.
جذب مدیران اجرایی با بیزینس پلن حرفه ای
با رشد هر تجارتی، نیاز جذب مدیران اجرایی به تیم بیش از قبل احساس میشود. طرح کسبوکار کمک میکند تا استعدادهای اجرایی را جذب، و تعیین کنید که آیا آنها برای شرکت شما مناسب هستند یا خیر.
نوع نوشتار بیزینس پلن متفاوت و سلیقهای است. Business Plan میتواند به صورت فایل ورد و یا ارائه پاورپوینت، و یا هر دو آنها باشد. به طور مثال، میتوانیم برای ارائه کسبوکار و هدف خود از فایل پاورپوینت استفاده کنیم و در ادامه همکاری فایل ورود را تحت عنوان سند و ارائه جزنیات بیشتر در اختیار توسعه دهندگان و سرمایهگذاران قرار دهیم.
اگر ایده ای دارید و تصمیم به راه اندازی یک استارتاپ گرفتید قبل هر عملی در مورد ایده خود مشاوره برای راه اندازی استارتاپ بگیرید.
انواع بیزینس پلن
بیزینس پلن به طور کلی در دو نوع اصلی نوشته میشود: ساده و سنتی
در طرح تجاری سنتی هم اهداف کوتاه مدت نوشته میشود، هم برنامههای بلند مدت و مفصل. اما طرح تجاری ساده بر چند معیار کلیدی با جزئیات مختصر تمرکز دارد تا بتواند اطلاعات مختصر و مفیدی را با سرمایهگذاران به اشتراک بگذارد.
بیزینس پلن ساده
این نوع از طرح کسبوکار اولین بار توسط یک کارشناس بیزنس مدل در سال 2010 ایجاد شد که امروز نیز از آن تقلید و استفاده میشود. در این طرح که با نام بوم ناب (lean canvas) شناخته میشود، اطلاعات و معیارهایی که معرف برنامه تجاری است در 9 بخش نوشته میشوند که شامل موارد زیر است:
- مشکل
- راه حل
- معیارهای کلیدی
- پیشنهادهای منحصر به فرد
- مزیتهای ناعادلانه (unique advantage)
- کانالها
- اهداف مشتری
- ساختارهای هزینه (cost structure)
- جریانهای درآمد
بیزینس پلن سنتی
این مدل از طرح کسبوکار طولانیتر است و در 30 یا 40 صفحه نوشته شود. طرح کسبوکار سنتی در واقع طرح اولیه از یک کسبوکار جدید است که پیشرفت آن را از زمان راهاندازی تا چندین سال آینده که استارتاپ به یک کسبوکار تثبیت شده تبدیل میشود، شرح میدهد. موارد زیر در بیزینس پلن سنتی توضیح داده میشود:
- خلاصه اجرایی
- توضیحات شرکت
- محصولات و خدمات
- تحلیل بازار
- تیم مدیریت
- طرح مالی
- طرح عملیاتی
- ضمیمهها
بیزینس پلن چه بخش هایی دارد؟
بیزینس پلنها شبیه هم نیستند و بسته به نوع کسبوکار و اهداف آن متفاوت هستند، اما باید موارد پایه و ابتدایی را پوشش دهند . برای نوشتن یک طرح کسبوکار باید این اطلاعات را تکمیل کرد:
-
خلاصه اجرایی
مهمترین بخش بیزینس پلن، نوشتن خلاصه اجرایی است. خلاصه اجرایی بخشی است که در انتهای آن قرار میگیرد و بعد از همه بخشها نوشته میشود، اما بیشترین اهمیت را دارد و اولین بخشی است که سرمایهگذاران مطالعه میکنند. -
توضیحات شرکت
این بخش یک نمای کلی از کل کسبوکار شما را ارائه میدهد. اطلاعاتی که شما در این بخش ثبت میکنید شامل زمان تاسیس شرکت، نوع شرکت ( مسئولیت محدود LLC، مالکیت انحصاری، مشارکت، شرکت C یا شرکت S) و محل ثبت شرکت میشود. بهتر است در این بخش خلاصهای از تاریخچه کسبوکار خود را ارائه دهید تا بتوانید درک کاملی از پایه و اساس آن در اختیار خواننده بگذارید. -
محصولات و خدمات
در این بخش از بیزینس پلن شرح محصولات و یا خدماتی را که کسبوکارتان ارائه میدهد، قرار دهید. بیشترین تمرکز در این بخش از Business Plan روی مشکلی و نیازی است که دغدغه شما شده و تلاش بر حل آن دارید. در نتیجه، باید آن را شرح و بسط داده و توضیحات کاملی ارائه دهید. هدف اصلی از این بخش این است که ثابت کنید کسبوکار شما میتواند نیاز بازار را برطرف کند و آینده قابل پیش بینی و با دوامی دارد. -
تحلیل بازار
در این بخش از بیزینس پلن این اطلاعات به صورت کامل شرح داده میشود:
- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند
- مشتریان خود را در چه مکانهایی پیدا میکنید
- چگونه به آنها دسترسی پیدا میکنید
- و مهمتر از همه، چگونه محصول یا خدمات خود را به آنها ارائه میدهید.
سعی کنید از مشتری ایده آل خود و نحوه ارائه راه حل کسبوکار برای آنها تحلیل عمیقی ارائه کنید.
نکته دیگر این است که باید رقبای خود را در این بخش بگنجانید و نشان دهید که چگونه کسبوکار شما به طور منحصر به فردی با شرکتهای فعال در صنعت یا بازار تفاوت دارد، نقاط قوت و ضعف آنها چیست و چگونه خود را از گروه متمایز میکنید.
-
تیم مدیریت
قبل از اینکه کسی در تجارت شما سرمایهگذاری کند، نیاز دارد که درک کاملی از سرمایه بالقوه داشته باشد. در این بخش باید نحوه سازماندهی کسبوکارتان را ارائه دهید. اعضای کلیدی تیم مدیریت، بنیانگذاران و مالکان، اعضای هیئت مدیره، مشاوران و غیره را ارائه کنید. در کنار فهرستی که از مشخصات تیم مدیریت خود تهیه میکنید، خلاصهای از تجربیات آنها و نقشی که در شرکت شما دارند را نیز شرح دهید. این بخش را به عنوان مجموعهای از رزومههای کوچک در نظر بگیرید و رزومههای کامل را به طرح تجاری خود اضافه کنید. -
طرح مالی
برنامه مالی باید نمای کلی از امور مالی شما را نشان دهد. حداقلهایی که باید در این بخش ارائه دهید شامل صورتهای جریان نقدی و پیشبینی سود و زیان سه تا پنج سال آینده میشود. برای ارائه اطلاعات تکمیلیتر میتوانید دادههای مالی تاریخی چند سال گذشته، پیش بینی فروش و ترازنامه خود را نیز درج کنید. -
طرح عملیاتی
شما در بخش برنامه عملیاتی نیازهای فیزیکی کسبوکار خود را ارائه میدهید. اطلاعاتی مانند محل کسبوکار، تجهیزات مورد نیاز و امکانات حیاتی لازم برای کسبوکار خود را وارد میکنید. برخی از شرکتها بسته به نوع بیزنس و فعالیت خود، ممکن است نیاز به لیست کردن فهرست اموال خود داشته باشند که میتواند اطلاعات تامین کنندگان را شامل شود. برای شرکتهای تولیدی، تمام جزئیات پردازش در بخش برنامه عملیاتی بیان شدهاست. برای استارت آپها، برنامه عملیاتی را به دو مرحله مجزا تقسیم میشود: برنامه توسعه و برنامه تولید. -
برنامه توسعه
در این بخش از بیزینس پلن، هر مرحله از فرآیند ارائه محصول یا خدمات شما به بازار به صورت مفصل ارائه میشود.در برنامه توسعه، خطرات و پروتکلهایی را به سرمایهگذاران ارائه میدهید که نشان دهید همه فرصهای و احتمالات را بررسی کردید و کسبوکار شما در موقعیت مناسبی برای موفقیت قرار گرفتهاست. -
برنامه تولید
برنامه تولید شامل اطلاعات عملیات روزانه، مانند ساعات کاری، محل کار، داراییهای شرکت، قطعات تجهیزات، مواد اولیه و هرگونه نیاز خاص است.
بهترین نرم افزار های نوشتن بیزینس پلن
اگر تصمیم گرفتید در طرح تجاری خود سرمایهگذار مالی جذب کنید و چشماندازی از تجارت خود داشته باشید، میتوانید از نرمافزارهای زیادی برای نوشتن آن استفاده کنید. این نرمافزارها با ساده کردن فرآیندهای نوشتاری، سرعت نوشتن طرح کسبوکار را بالا میبرد. این برنامه ویژگیهایی مانند قالبها، ابزارهای پیش بینی مالی، نمودارها و جدولها، ابزارهای همکاری و ویدیوهای آموزشی را در اختیار شما قرار میدهند تا به نوشتن Business Plan بهتر کمک کنند. از جمله برنامههای کاربردی برای نوشتن بیزینس پلن میتوان به این موارد اشاره کرد:
-
LivePlan
LivePlan نرمافزاری ابری است که ابزارهای زیادی را برای ایجاد طرح کسبوکار فراهم میکند، از جمله بیش از 500 الگو، صورتهای مالی خودکار، پیش بینی کامل مالی، دادههای معیار صنعت و KPI. برای تهیه اشتراک ماهانه این نرمافزار میبایست هزینه پرداخت کنید که بر اساس امکاناتی که در اختیارتان قرار میگیرد، متفاوت است. -
Bizplan
Bizplan یک نرمافزار بر پایه ابر سازنده گام به گام است تا بتواند در هر بخش از طرح تجاری شما را راهنمایی کند. اشتراک این برنامه به صورت ماهانه در اختیار کاربر قرار میگیرد. -
GoSmallBiz
GoSmallBiz سرویس مبتنی بر ابر است که قالبهای خاص صنعت، برنامه اتوماتیک گام به گام برای ایجاد دقیق و آسان طرح تجاری دقیق و آموزشهای ویدیویی را ارائه میدهد. اشتراک این برنامه به صورت ماهانه و با پرداخت هزینه است. -
Enloop
Enloop بر پیش بینیهای مالی تمرکز دارد. همه چیزهایی را که نیاز دارید تا نشان دهد کسبوکار شما چقدر میتواند از نظر مالی قابل دوام باشد، در اختیارتان قرار میگیرد و شما را در روند ایجاد پیش بینیهای مالی راهنمایی میکند. تهیه اشتراک این برنامه به صورت سالانه و با پرداخت هزینه است.
خرید بیزینس پلن آماده جاب تیم
ما در جاب تیم با در نظر گرفتن استانداردهای شروع کسب و کار بیزینس پلنی بر اساس استاندارهای دنیا و به صورت ایرانیزه طراحی کردهایم تا بتوانید با تکمیل آن چشمانداز و هدف خود را مشخص کنید.
تیم شما برای بیزینس های دیگه هم به صورت تخصصی بیزینس پلن تولید میکنه؟
بله اگر نیاز دارید به بیزینس پلن ، میتونید با تیم ما به صورت تماس مستقیم یا از طریق واتساپ در ارتباط باشید
اینکه بیزینس پلن به هر مجموعه ای کمک میکنه شکی نیست اما اجرای درستش هم مهمه آیا در اجرا میتونید نظارت داشته باشید برای درستی انجام؟
بله مجموعه ما میتونه نظارت بر اجرای دقیق بیزینس پلن رو داشته